Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Chrematonymy in Literary Texts - Illustrated with Short Stories by Bohumil Hrabal and Ota Pavel

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F16%3AA1701D8K" target="_blank" >RIV/61988987:17250/16:A1701D8K - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Chrematonymy in Literary Texts - Illustrated with Short Stories by Bohumil Hrabal and Ota Pavel

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This text is focused on chrématonymy and its role in the literary texts by two Czech authors, Bohumil Hrabal and Ota Pavel. Although both authors use real chrematonyms, in the case of Hrabal?s texts the use of brand names has a slightly different function to that in Pavel?s stories. Hrabal used brand names and slogans not only to evoke the world he (or his characters) knew, but predominantly to contrast the dull era of Communism with the colourful period that preceded it. In Pavel?s stories they are used not only to evoke the lost world of his childhood, but also to create an atmosphere of his father?s job as a salesman for the Electrolux company. They are used in another sense also - to express an intimate connection between Pavel?s pre-war and post-war life.

  • Název v anglickém jazyce

    Chrematonymy in Literary Texts - Illustrated with Short Stories by Bohumil Hrabal and Ota Pavel

  • Popis výsledku anglicky

    This text is focused on chrématonymy and its role in the literary texts by two Czech authors, Bohumil Hrabal and Ota Pavel. Although both authors use real chrematonyms, in the case of Hrabal?s texts the use of brand names has a slightly different function to that in Pavel?s stories. Hrabal used brand names and slogans not only to evoke the world he (or his characters) knew, but predominantly to contrast the dull era of Communism with the colourful period that preceded it. In Pavel?s stories they are used not only to evoke the lost world of his childhood, but also to create an atmosphere of his father?s job as a salesman for the Electrolux company. They are used in another sense also - to express an intimate connection between Pavel?s pre-war and post-war life.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AI - Jazykověda

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta onomastica

  • ISSN

    1211-4413

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    55

  • Číslo periodika v rámci svazku

    leden

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    61-68

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus