Speculum mortis. Obraz Smrti v českém malířství pozdního středověku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F16%3AA1701IC3" target="_blank" >RIV/61988987:17250/16:A1701IC3 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Speculum mortis. Obraz Smrti v českém malířství pozdního středověku
Popis výsledku v původním jazyce
Smrt představuje v umění i filozofii všech civilizací a kultur univerzální a permanentně přítomné téma. Také proto je její výtvarná prezentace jedinečnou příležitostí ke zkoumání vztahu člověka žijícího v pozdně středověké Evropě k zásadním otázkám jeho pozemské i posmrtné existence. Výtvarné umění pozdního středověku ilustruje vztah středověkého člověka ke smrti a vlastní smrtelnosti a zároveň dovoluje lépe porozumět jeho mentalitě i imaginaci, s jejíž pomocí se snažil vyrovnat s faktem vědomého tělesného zániku. V českém malířství 14. a 15. století se dochovalo několik jedinečných příkladů tzv. makabrózní ikonografie, jimž jsou věnovány samostatné kapitoly, a jež jsou důkladně analyzovány v kontextu monastické tradice ?kultury smrti?, výtvarného umění, funerální liturgie a náboženské praxe tehdejší Evropy. České země jsou přitom jedinou oblastí střední Evropy, v níž se do dnešní doby dochovaly všechny hlavní náměty pozdně středověké ikonografie personifikované Smrti: Legenda O setkání třech živých s třemi mrtvými, Triumf smrti, Tanec smrti a v neposlední řadě také unikátní groteskní zobrazení tzv. dobré i triumfující Smrti. Zajímavým aspektem umrlčí ikonografie pozdně středověkých Čech je pak její adaptace a využití utrakvistickými teology odlišně chápajícími nejen tzv. ars moriendi, ale poslední věci člověka obecně. Jednotlivé kapitoly doprovází celkem 129 barevných vyobrazení, jež jsou nedílnou a důležitou součástí knihy stejně jako vybrané dobové literární prameny.
Název v anglickém jazyce
Speculum mortis. Image of Death in the Late Medieval Bohemian Painting
Popis výsledku anglicky
Death represents a universal and omnipresent topic in a philosophy and art of all cultures and civilisations. Also due to this universality the visual presentations of Death offer a unique opportunity to examine late medieval man?s understanding of his own earthly as well as posthumous existence. Late medieval visual arts illustrate the period ?culture of death? and allow us to better understand mentality and imagination of people living during the 14th and 15th century ? during the period of growing and intensively experienced fear of death. Late medieval Bohemia in the Central European context represents a unique region as the period painting here not only offers the complete repertoire of macabre iconography (The Legend of the three Living and the three Dead, Triumph of Death, Danse macabre) but also its original and iconographically unique adaptation within the new religious and devotional (Utraquist) context. Each of the book chapter deals with a specific macabre motif and describes all preserved examples of personified Death in the late medieval Bohemian art. 129 colour plates in total together with selected medieval literary sources accompany the text of individual chapters being the inevitable part of the book.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA15-16447S" target="_blank" >GA15-16447S: Ars moriendi. Proměny středověkých moralit v reformní homiletice, zpovědní praxi a umění 14.-16. století.</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7464-845-8
Počet stran knihy
312
Název nakladatele
Ostravská univerzita
Místo vydání
Ostrava
Kód UT WoS knihy
—