Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Poles mocked and loved. Depictions of medieval Czech-Polish relations and their potential in education

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F18%3AA1901X8V" target="_blank" >RIV/61988987:17250/18:A1901X8V - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    polština

  • Název v původním jazyce

    Polanie wyśmiewani i kochani. Przykłady prezentowania czesko-polskich stosunków w średniowieczu i ich potencjał edukacyjny / Polané vysmívaní a milovaní. Příklady zobrazení středověkých česko-polských vztahů a jejich edukační potenciál

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Přestože by byla i znalost dávnější minulosti sousedního národa žádoucí, zmíněné období v českých středoškolských literárních učebnicích a antologiích chybí. Na příkladu uměleckého zpracování znovudobytí Prahy z rukou Boleslava Chrabrého ve dvou reprezentativních středověkých kronikách, Kosmově Kronice české a Kronice tak řečeného Dalimila, a husitského tažení k Baltu v povídce Tčevská hranice Aloise Jiráska pak představuje možnosti práce s protikladně vyznívajícími texty - v prvním jsou Poláci vylíčeni jako nepřátelé, ve druhém jako slovanští bratři a spojenci v zápase proti Němcům.

  • Název v anglickém jazyce

    The Poles mocked and loved. Depictions of medieval Czech-Polish relations and their potential in education

  • Popis výsledku anglicky

    In spite of the fact that a knowledge of an earlier history of a neighbouring nation would be beneficial, the medieval period is not reflected either in literature textbooks or literary anthologies. The study contrasts two renderings of the reconquest of Prague, defeating Boleslav the Brave, in two representative medieval chronicles, namely Kosmas's Chronicle of the Czechs and Dalimil's Chronicle, and the Hussite campaigne to the Baltic Sea in Alois Jirásek's short story of Tiachiv Border and explores the ways these two contradictory renderings - a critical picture of Poles as enemies in the first story and an appreciative depiction of Poles as Slavic brothers and allies in the fight against Germans in the latter - could be meaningfully used in educational contexts.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50300 - Education

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Przełomowe wydarzenia historyczne we współczesnych polskich i czeskich podręcznikach szkolnych / Historické mezníky v současných polských a českých školních učebnicích

  • ISBN

    978-83-65663-55-9

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    325-339

  • Počet stran knihy

    380

  • Název nakladatele

    Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Historii UAM

  • Místo vydání

    Poznań

  • Kód UT WoS kapitoly