Vztah emoční inteligence a prožívání osamělosti
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F19%3AA2001Y2I" target="_blank" >RIV/61988987:17250/19:A2001Y2I - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.spao.eu/index.php?menuid=3" target="_blank" >http://www.spao.eu/index.php?menuid=3</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vztah emoční inteligence a prožívání osamělosti
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zabývá vzájemným vztahem emoční inteligence a prožívané osamělostí v období adolescence. Cílem je analyzování vztahu mezi oběma koncepty a také posouzení možných rozdílů v dosažených výsledcích mezi chlapci a dívkami. Oba koncepty jsou charakterizovány s ohledem k období adolescence a nastíněn je jejich vzájemný vztah prostřednictvím dosavadních poznatků. Respondenty empirického výzkumu byli studenti dvou gymnázií Zlínského kraje (n=192) ve věkovém rozmezí 16 až 19 let. K zjištění úrovně emoční inteligence byla použita modifikovaná škála hodnocení emocí AES-41 a k zjištění prožívané osamělosti zkrácená verze škály sociální a emocionální osamělosti SELSA-S. Výsledky potvrdily souvislost obou konstruktů, přičemž dosažení vyšších skórů emoční inteligence bylo spojeno s nižší mírou zkušenosti s prožívanou osamělostí. Zjištění se však diferencují vzhledem ke složkám emoční inteligence, druhům osamělosti i s ohledem k pohlaví účastníků výzkumu.
Název v anglickém jazyce
The relation between emotional intelligence and experience of loneliness
Popis výsledku anglicky
The paper addresses the mutual relationship between emotional intelligence and experienced loneliness in period of adolescence. The purpose is the analysis of the relationship between the two concepts, as well as the assessment of the possible differences in the achieved scores between young males and young females. Both concepts are characterized with regard to adolescence and their mutual relationship is outlined in context of current knowledge. The subjects of empirical research were students from two high schools in the Zlín Region (n=192) in the ages from 16 to 19 years. To measure the emotional intelligence a modified emotions rating scale AES-41 was used, and a shortened version of SELSA-S was used to determine the loneliness experienced. The results verified the relationship of both constructs, the subjects achieving higher scores for the emotional intelligence showed less loneliness experienced. The findings are differentiated with regard to components of emotional intelligence, types of loneliness and gender.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50100 - Psychology and cognitive sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Piterová, I., Výrost, J. (Eds.), Sociálne procesy a osobnosť 2018
ISBN
978-80-89524-40-2
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
58-67
Počet stran knihy
382
Název nakladatele
Spoločenskovedný ústav CSPV SAV
Místo vydání
Košice
Kód UT WoS kapitoly
—