Pohled šlehající z očí: františkáni 13. století a Augustinova autorita v otázce extramisní teorie vidění
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F19%3AA20022VO" target="_blank" >RIV/61988987:17250/19:A20022VO - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pohled šlehající z očí: františkáni 13. století a Augustinova autorita v otázce extramisní teorie vidění
Popis výsledku v původním jazyce
Augustinovi je někdy připisována tzv. extramisní koncepce zraku, tedy předpoklad, že vidění je uskutečněno tak, že z očí je něco vypouštěno (oproti intuitivnějšímu recepčnímu pojetí). Tato studie zkoumá postoje jedenácti františkánských myslitelů 13. století (od Alexandra Haleského a Jana z La Rochelle ve 30. letech po Rogera Marstona a Petra Anglického v 80. letech) v této filosofické problematice s ohledem na Augustinovu autoritu. Je doloženo, že zatímco nejranější generace františkánských myslitelů tento problém vůbec nekonceptualizuje a automaticky přejímá aristotelský recepcionismus, pozdější františkáni (jako Roger Bacon) se pokoušejí obě pozice sladit, což je nakonec odmítnuto následující generací (např. Petr Anglický). Unikátním příkladem myslitele, který navazuje na Augustina, aniž by se vzdal filosofické rigoróznosti, je Petr Olivi, který plausibilněji reinterpretuje extramisi jako pozornost v rámci vizuální percepce.
Název v anglickém jazyce
Sight Darting Forth from the Eyes: 13th-Century Franciscans and Augustine’s Authority in the Issue of Extramissionist Theory of Vision
Popis výsledku anglicky
One of the positions sometimes ascribed to Augustine is the so-called extramissionist conception of vision, i.e. the assumption that the sight is effectuated by something being sent out from the eyes, as opposed to more intuitive receptionist understanding of sight. The paper investigates the attitudes of eleven 13th-century Franciscan thinkers (from Alexander of Hales and John of La Rochelle in 1230s to Roger Marston and Peter of England in 1280s) to this philosophical problem and Augustine’s authority in this issue. It is demonstrated that whereas the earliest generation of Franciscan thinkers does not conceptualise the issue at all, accepting rather Aristotelian receptionist account at face value, the later Franciscans (such as Roger Bacon) try to the reconcile both positions, which is, in turn, abandoned by the next generation (e.g., Peter of England). The unique example of paying tribute to Augustine without renouncing the philosophical scrutiny is Peter Olivi, who reformulates extramission into a more plausible account of the role of attention in the visual perception.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60300 - Philosophy, Ethics and Religion
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Proměny františkánské tradice: Od teologie a filosofie ke kultuře a umění
ISBN
978-80-7007-602-6
Počet stran výsledku
25
Strana od-do
68-92
Počet stran knihy
372
Název nakladatele
Filosofia & FF UK
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—