Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Píseň písní v mariánské úctě českého baroka

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F20%3AA2102556" target="_blank" >RIV/61988987:17250/20:A2102556 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://kramerius.lib.cas.cz/view/uuid:9060b199-d99d-422b-bcf1-ee6efa206374?article=uuid:43bcbad6-b663-43c6-85cd-4bbf45877bc2" target="_blank" >https://kramerius.lib.cas.cz/view/uuid:9060b199-d99d-422b-bcf1-ee6efa206374?article=uuid:43bcbad6-b663-43c6-85cd-4bbf45877bc2</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Píseň písní v mariánské úctě českého baroka

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se zabývá recepcí Písně písní v literatuře českého baroka, především v dílech spjatých s mariánskými poutními místy. Úvodní kapitola je stručným shrnutím tří hlavních linií kantikální exegeze; pro téma studie je nejpodstatnější alegorický výklad postav ženicha a nevěsty z Písně písní jako Boha a Marie. Rozkvět kantikálních výkladů i pronikání této biblické knihy do národních literatur lze dokumentovat hlavně ve 12. století, v bohemikálním prostředí pak zejména o dvě staletí později; druhý vrchol recepce Píseň písní představuje 17. a 18. století. Píseň písní citovali doboví kazatelé, její verše nalezneme v názvech poutnických příruček atp. Hlavní část studie tvoří analýza tří děl, jež jsou parafrází této biblické knihy či s ní jinak výrazně pracují. Anonymní mariánská píseň Pojďte, chvalte, ó, křesťané přetváří verše Velepísně v text kolektivní poutnické písně; mísí se v ní prvky vysoké literatury s prvky prosté lidové tvorby. Z Velepísně hojně cituje Jan Ignác Dlouhoveský ve svých poutnických knížkách o Panně Marii Staroboleslavské; často ji interpretuje velmi nekonvenčně a s její pomocí vytváří milostnou mariánskou lyriku kurtoazního typu. Třetí dílo, poutnická meditativní knížka Vera effigies od Daniela Doležala, využívá Píseň písní jako základní kompoziční prvek; v tomto spisu, věnovaném Pietě Svatojakubské, je pozoruhodné zejména využití principů moderní dobové poetiky (vizualizace, emblematika). Tyto příklady ilustrují nepříliš známou stránku barokní mariánské zbožnosti a dokumentují střetávání módních poetických principů se středověkou exegetickou a literární tradicí.

  • Název v anglickém jazyce

    Song of songs in the Czech Baroque Marian piety

  • Popis výsledku anglicky

    This study deals with the reception of the Song of Songs in Czech Baroque literature, particularly in works associated with Marian pilgrimage sites. The introductory chapter is a brief summary of the three main lines of canticle exegesis; for the subject of this study the most important allegorical exposition of the figures of the bridegroom and the bride from the Song of Songs is as God amd Mary. The flourishing of canticle expositions and the influence of this book of the Bible on national literatures may be documented in particular in the 12th century within the Bohemical environment and then two centuries later, and the reception of the Song of Songs peaks again in the 17th and 18th centuries. The Song of Songs was quoted by preachers at this time, and we find its verses in the names of pilgrimage guidebooks and the like. The main part of this study consists of an analysis of three works that are paraphrases of this book of the Bible or that perform substantial work on it in a different manner. The anonymous Marian song Pojďte, chvalte, ó, křesťané (Come, Praise, Oh Christians) turns the verses of the Song into the text of a collective pilgrimage song, in which elements of high literature combine with those of simple folk song. Jan Ignác Dlouhoveský quotes substantially from the Song in his pilgrimage books on the Stará Boleslav Virgin Mary, often interpreting it very unconventionally and using it to create a Marian love lyric of a courtly nature. The third work, a pilgrim’s meditative book Vera effigies by Daniel Doležal, uses the Song of Songs as a primary compositional element. This work, dedicated to the St James Pietà, is particularly notable for its application of principles of modern-period poetics (visualization and emblematics). These examples illustrate a not too well-known aspect of Baroque Marian piety and document the confrontation between fashionable poetic principles and the medieval exegetic and literary tradition.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60206 - Specific literatures

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Česká literatura

  • ISSN

    0009-0468

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    68

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    141-157

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    999