Cihlová neogotika. Dominantní styl sakrální architektury přelomu 19. a 20. století na Hlučínsku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F21%3AA2202EA1" target="_blank" >RIV/61988987:17250/21:A2202EA1 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Cihlová neogotika. Dominantní styl sakrální architektury přelomu 19. a 20. století na Hlučínsku
Popis výsledku v původním jazyce
Na přelomu 19. a 20. století došlo na území dnešního Hlučínska k velkému rozvoji stavební činnosti v oblasti sakrálních staveb. Byla to reakce na demografický a ekonomický vývoj regionu, tradiční katolické vyznání zdejších obyvatel, ale i na uplynulé období Kulturkampfu, kdy byl v Prusku vliv a pozice katolické církve výrazně potlačen. V daném období došlo výstavbě několika kostelních novostaveb (Kravaře, Kobeřice, Sudice, Ludgeřovice), rozšíření stávajících kostelů (Hať, Štěpánkovice, Píšť, Hošťálkovice, Oldřišov, Bolatice) nebo k rekonstrukcím chrámových interiérů (Hlučín). Hlavním uplatněným architektonickým stylem byla německá cihlová neogotika. Ta se stala po sjednocení Německa v 2. polovině 19. století takřka národním slohem a šířila se do všech pruských provincií včetně Horního Slezska. Civilní státní i sakrální stavby byly stavěny v uniformní přísné cihlové neogotice. Styl se stal velmi populární a dominoval německé architektuře až do vypuknutí první světové války. Na území Hlučínska v tomto duchu stavěl slezský architekt Ludwig Schneider (Kobeřice), ale i místní stavitelé Josef Seyfried z Kravař (Kravaře, Sudice) a Josef Holuscha z Dolního Benešova (Ludgeřovice). Jejich realizace dokládají dobrou znalost principů stylu a řadí tak sakrální architekturu Hlučínska ke kvalitním příkladům architektonické produkce Horního Slezska.
Název v anglickém jazyce
Brick Neo-Gothic. The Dominant Style of Sacral Architecture at the Turn of the 20th Century in the Hlučín Region
Popis výsledku anglicky
The turn of the 20th century witnessed the remarkable development of building activity with regards to sacral buildings in the today's Hlučín region. It was a response to not only the demographic and economic development in the region and the traditional Catholic denomination of the locals, but also to the previous period of Kulturkampf, when the influence and position of the Catholic Church in Prussia was considerably suppressed. Several new churches were built (Kravaře, Kobeřice, Sudice, Ludgeřovice); some existing churches were enlarged (Hať, Štěpánkovice, Píšť, Hošťálkovice, Oldřišov, Bolatice); and some church interiors were remodeled (Hlučín). The main architectural style applied was that of Red Brick Neo-Gothic style, which, after the unification of Germany in the second half of the 19th century, became almost a national style and spread to all Prussian provinces, including Upper Silesia. Secular state or sacral buildings were built in uniformly strict Red Brick Neo-Gothic. The style became very popular and prevailed in German architecture until the outbreak of World War I. In the Hlučín region, the Silesian architect, Ludwig Schneider (Kobeřice), as well as the local builders, Josef Seyfried from Kravaře (Kravaře, Sudice) and Josef Holuscha from Dolní Benešov (Ludgeřovice), worked in this style. The buildings demonstrate their sound knowledge of the principles of the style and thus the sacral architecture in the Hlučín region rank among the superior examples of the architectural production in Upper Silesia.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Modestia est signum sapientiae. Studie nejen o středověkém umění k poctě Dalibora Prixe
ISBN
978-80-88283-46-1
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
358-381
Počet stran knihy
423
Název nakladatele
Artefactum, nakladatelství Ústavu dějin umění Akademie věd ČR,v.v.i
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—