(Neo-) Victorian Corporeality: Female Bodies, Trauma, and Agency in Michel Faber’s The Crimson Petal and the White
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F24%3AA25038YU" target="_blank" >RIV/61988987:17250/24:A25038YU - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.lub.lu.se/ljes/article/view/26571" target="_blank" >https://journals.lub.lu.se/ljes/article/view/26571</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.48148/ljes.5202426571" target="_blank" >10.48148/ljes.5202426571</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
(Neo-) Victorian Corporeality: Female Bodies, Trauma, and Agency in Michel Faber’s The Crimson Petal and the White
Popis výsledku v původním jazyce
The present article examines the depiction of female corporeality in Michel Faber’s neo-Victorian novel The Crimson Petal and the White (2002), focusing on the construction and perception of female bodies, trauma, and agency. Through an analysis of two female characters, Sugar and Agnes, the article explores how each woman contends with her own corporeality within an oppressive environment that perpetuates the commodification and objectification of female bodies. The analysis reveals that the trauma of both women is intrinsically linked to their gendered body and reflects the prevalent societal notions regarding femininity and womanhood. The article further demonstrates that Sugar strategically uses her body as a means of reclaiming control, while Agnes reflects the tragic consequences of women’s confinement within oppressive structures.
Název v anglickém jazyce
(Neo-) Victorian Corporeality: Female Bodies, Trauma, and Agency in Michel Faber’s The Crimson Petal and the White
Popis výsledku anglicky
The present article examines the depiction of female corporeality in Michel Faber’s neo-Victorian novel The Crimson Petal and the White (2002), focusing on the construction and perception of female bodies, trauma, and agency. Through an analysis of two female characters, Sugar and Agnes, the article explores how each woman contends with her own corporeality within an oppressive environment that perpetuates the commodification and objectification of female bodies. The analysis reveals that the trauma of both women is intrinsically linked to their gendered body and reflects the prevalent societal notions regarding femininity and womanhood. The article further demonstrates that Sugar strategically uses her body as a means of reclaiming control, while Agnes reflects the tragic consequences of women’s confinement within oppressive structures.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60200 - Languages and Literature
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Lund Journal of English Studies
ISSN
2003-7597
e-ISSN
—
Svazek periodika
—
Číslo periodika v rámci svazku
2024
Stát vydavatele periodika
SE - Švédské království
Počet stran výsledku
31
Strana od-do
14-44
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—