Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

„Historia magistra vitae“ aneb Esej k poctě Dušanu Škvarnovi

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F24%3AA2503A2B" target="_blank" >RIV/61988987:17250/24:A2503A2B - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://arl1.library.sk/arl-umb/sk/detail-umb_un_cat-0333428-Premyslat-nielen-o-dejinach/" target="_blank" >https://arl1.library.sk/arl-umb/sk/detail-umb_un_cat-0333428-Premyslat-nielen-o-dejinach/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    „Historia magistra vitae“ aneb Esej k poctě Dušanu Škvarnovi

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Historie je ve veřejném prostoru představována jako praktická vědní disciplína, která nás má učit správnému jednání a má posilovat žádoucí postoje. Hovoříme o obecné představě pragmatické historie, která přináší poučení pro současný život a stává se tak životním průvodcem. Již v minulosti se topos „Historia magistra vitae“ stalo předmětem zamyšlení řady historiků, z nichž někteří toto sousloví přijímali a rozvíjeli, jiní však zastávali skeptický postoj vedoucí až k opačnému konstatování, že se z dějin poučit nelze. Cílem eseje je bilance a rekapitulace klíčových názorů vztahujících se k tomuto antickému výroku i formulace východiska v jeho současném chápání.

  • Název v anglickém jazyce

    "Historia magistra vitae" or An essay in honor of Dušan Škvarna

  • Popis výsledku anglicky

    History is presented in the public sphere as a practical discipline that is supposed to teach us the right way to act and to reinforce desirable attitudes. We are talking about the general idea of a pragmatic history that provides lessons for contemporary life and thus becomes a guide for life. In the past, the topos "Historia magistra vitae" has already been the subject of reflection by a number of historians, some of whom have accepted and developed the phrase, while others have taken a sceptical stance leading to the opposite conclusion that there is no lesson to be learned from history. The aim of this essay is to take stock and recapitulate the key views relating to this ancient saying as well as to formulate a starting point in its contemporary understanding.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Premýšľať (nielen) o dejinách

  • ISBN

    978-80-557-2179-8

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    17-25

  • Počet stran knihy

    416

  • Název nakladatele

    Belianum

  • Místo vydání

    Banská Bystrica

  • Kód UT WoS kapitoly