Sediment transport in headwater streams of the Carpathian Flysch belt: its nature and recent effects of human interventions
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17310%2F15%3AA1601E90" target="_blank" >RIV/61988987:17310/15:A1601E90 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Sediment transport in headwater streams of the Carpathian Flysch belt: its nature and recent effects of human interventions
Popis výsledku v původním jazyce
Flysch lithology (i.e. alternation of less resistant claystones and sand-stones) affects bedload transport parameters in view of relatively fine-sized sedi-ment supply resulting in low flow resistance of channels. Flood competence method (Q20 flood) andmarked particle displacement method (up to Q1-2 flow) was applied to determine critical conditions for the incipient motion of grains in channel bed. The beginning of bedload transport in flysch headwaters under lower values of critical conditions when compared to other regions was confirmed by application of the criteria of unit stream power and unit discharge. The simulated values of bedload transport intensity (1D transport model TOMSED) during a high-magnitude flood in both supply-limited and transport-limited headwaters are significantly lower than it was observed in torrents of the Alpine environment.
Název v anglickém jazyce
Sediment transport in headwater streams of the Carpathian Flysch belt: its nature and recent effects of human interventions
Popis výsledku anglicky
Flysch lithology (i.e. alternation of less resistant claystones and sand-stones) affects bedload transport parameters in view of relatively fine-sized sedi-ment supply resulting in low flow resistance of channels. Flood competence method (Q20 flood) andmarked particle displacement method (up to Q1-2 flow) was applied to determine critical conditions for the incipient motion of grains in channel bed. The beginning of bedload transport in flysch headwaters under lower values of critical conditions when compared to other regions was confirmed by application of the criteria of unit stream power and unit discharge. The simulated values of bedload transport intensity (1D transport model TOMSED) during a high-magnitude flood in both supply-limited and transport-limited headwaters are significantly lower than it was observed in torrents of the Alpine environment.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
DE - Zemský magnetismus, geodesie, geografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Sediment matters
ISBN
978-3-319-14695-9
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
13-26
Počet stran knihy
247
Název nakladatele
Springer International Publishing
Místo vydání
—
Kód UT WoS kapitoly
—