Tvarová pměť kovů jako inovační téma výuky technologií a realizace výukového plakátu pro popularizace vědy na základní škole
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F15%3AA1601FXL" target="_blank" >RIV/61988987:17450/15:A1601FXL - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Tvarová pměť kovů jako inovační téma výuky technologií a realizace výukového plakátu pro popularizace vědy na základní škole
Popis výsledku v původním jazyce
Kovy s tvarovou pamětí, označovaní jako SMA (Shafe Memory Alloys) materiály, jsou již běžně dostupné a využívané. Tyto materiálové vlastnosti umožňují pochopení principu přeměny krystalických struktur a jejich využití v praxi. Teoretická výuka umožňuje popis principů aplikaci v různých technologických systémech. Relativně snadná dostupnost a cena však umožňují experimentální využití a vytvoření specifických experimentálních úloh pro výuku. Experimenty umožňují žákům reálně představit vlastnosti silovýcha pohybových účinků SMA materiálů a superplasticity. Toto téma a experimenty umožňují integrovat poznatky z oblasti fyziky, chemie, materiálového inženýrství do prostředí technologické výuky a řešení technologických problémů v praxi. Uvedené experimentybyly uvěřeny v reálné výuce u žáků 5. a 6. tříd základní školy.
Název v anglickém jazyce
METALS SHAPE MEMORY AS AN INNOVATION TOPIC OF TECHNOLOGICAL EDUCATION AT PRIMARY SCHOOLS
Popis výsledku anglicky
The paper deals with issue and solving of integration of the metals shape memory topic into technological subjects for primary schools. This topic relates with materials teaching and mainly with a crystal structure of metals. The materials with the shapememory (SMA - Shape Memory Alloys) are usually used in modern technological systems at home. The explanation of their principle enables to integrate knowledge of material engineering into an education and it can open possibilities of problem task solving in technical practice. The application of this topic is supported by a practical demonstration and realisation of the educational poster. The pedagogical research is following. This topic was carried out within the key activity No.4 of the project "Okna vědy dokořán" (Windows of Science Opened Wide).
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Technika a Vzdělávanie
ISSN
1338-9742
e-ISSN
—
Svazek periodika
1
Číslo periodika v rámci svazku
9
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
3
Strana od-do
63-65
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—