Repetition as a principle of mythological thinking and music of the twentieth century
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F17%3AA1801S0N" target="_blank" >RIV/61988987:17450/17:A1801S0N - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/MB2017-2-14" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5817/MB2017-2-14</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/MB2017-2-14" target="_blank" >10.5817/MB2017-2-14</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Repetition as a principle of mythological thinking and music of the twentieth century
Popis výsledku v původním jazyce
Art of the 20th century is characterized by the rise of the mythical thought and transformation of the myth into an artistic creativity. In music we can encounter manifestations of conscious and unconscious neo-mythologism in various forms. The methodological foundations of our text are concepts by Claude Lévi-Strauss, Carl Gustav Jung, Gilles Deleuze or Victoria Adamen-ko. The text focuses on the basic identification of the repetition as a mythological sign and its manifestation in the music of the 20th century (Arnold Schoenberg, George Crumb, minimal music etc.). Constitutive principle of repetition in music is connected with categories such as musical space and time, contrast, difference, musical thought.
Název v anglickém jazyce
Repetition as a principle of mythological thinking and music of the twentieth century
Popis výsledku anglicky
Art of the 20th century is characterized by the rise of the mythical thought and transformation of the myth into an artistic creativity. In music we can encounter manifestations of conscious and unconscious neo-mythologism in various forms. The methodological foundations of our text are concepts by Claude Lévi-Strauss, Carl Gustav Jung, Gilles Deleuze or Victoria Adamen-ko. The text focuses on the basic identification of the repetition as a mythological sign and its manifestation in the music of the 20th century (Arnold Schoenberg, George Crumb, minimal music etc.). Constitutive principle of repetition in music is connected with categories such as musical space and time, contrast, difference, musical thought.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Musicologica Brunensia
ISSN
1212-0391
e-ISSN
—
Svazek periodika
52
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
157-167
Kód UT WoS článku
000423872900014
EID výsledku v databázi Scopus
—