Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Repetition as a principle of mythological thinking and music of the twentieth century

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F17%3AA1801S0N" target="_blank" >RIV/61988987:17450/17:A1801S0N - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/MB2017-2-14" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5817/MB2017-2-14</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/MB2017-2-14" target="_blank" >10.5817/MB2017-2-14</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Repetition as a principle of mythological thinking and music of the twentieth century

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Art of the 20th century is characterized by the rise of the mythical thought and transformation of the myth into an artistic creativity. In music we can encounter manifestations of conscious and unconscious neo-mythologism in various forms. The methodological foundations of our text are concepts by Claude Lévi-Strauss, Carl Gustav Jung, Gilles Deleuze or Victoria Adamen-ko. The text focuses on the basic identification of the repetition as a mythological sign and its manifestation in the music of the 20th century (Arnold Schoenberg, George Crumb, minimal music etc.). Constitutive principle of repetition in music is connected with categories such as musical space and time, contrast, difference, musical thought.

  • Název v anglickém jazyce

    Repetition as a principle of mythological thinking and music of the twentieth century

  • Popis výsledku anglicky

    Art of the 20th century is characterized by the rise of the mythical thought and transformation of the myth into an artistic creativity. In music we can encounter manifestations of conscious and unconscious neo-mythologism in various forms. The methodological foundations of our text are concepts by Claude Lévi-Strauss, Carl Gustav Jung, Gilles Deleuze or Victoria Adamen-ko. The text focuses on the basic identification of the repetition as a mythological sign and its manifestation in the music of the 20th century (Arnold Schoenberg, George Crumb, minimal music etc.). Constitutive principle of repetition in music is connected with categories such as musical space and time, contrast, difference, musical thought.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Musicologica Brunensia

  • ISSN

    1212-0391

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    52

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    157-167

  • Kód UT WoS článku

    000423872900014

  • EID výsledku v databázi Scopus