Pojetí spisovnosti v české škole dříve a dnes
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F17%3AA1801SZU" target="_blank" >RIV/61988987:17450/17:A1801SZU - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pojetí spisovnosti v české škole dříve a dnes
Popis výsledku v původním jazyce
Školní výuka češtiny dosud málo respektuje proměnlivost jazyka a redukuje češtinu hlavně na systém a s ním spjaté procedury a pravidla, i když je zřejmé, že živé jazyky - řečeno ve shodě se sociolingvistickým pojetím - se nedají plně vměstnat do těsných klasifikačních (kodifikačních) rámců. Autorka ukazuje, že spisovná čeština v tomto širším sociolingvistickém pojetí má stále své oprávnění a že je v české společnosti uznávaným i potřebným fenoménem. Proto by školní pojetí výuky češtiny mělo ke spisovné češtině stále mířit, představovat její uplatnění jako prestižního komunikačního kódu v adekvátních situacích a nezastírat její dynamický vývoj.
Název v anglickém jazyce
Concept of Standard Czech in Czech Schools in the Past and Present
Popis výsledku anglicky
The paper deals with the role of literary (standard) Czech in the education of Czech in Czech schools. It shows that the institutional education of the Czech language still does not adequately respect the variability of the language. This reduces the Czech language to a system of procedures and rules, although it is evident that natural languages cannotfully fit into tight classification (codification) frameworks. With respect to a sociolinguistic reflection of language, the author nevertheless indicates that the standard Czech still has its relevance within the Czech society. Therefore, the institutional conception of Czech language educationshould still aim for the standard Czech language, represent its usage as a prestigious communication code in appropriate (official) situations and reflect its dynamic development.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Variety češtiny a čeština jako cizí jazyk
ISBN
978-80-7470-185-6
Počet stran výsledku
26
Strana od-do
57-83
Počet stran knihy
296
Název nakladatele
Akropolis
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—