Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Pojetí spisovnosti v české škole dříve a dnes

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F17%3AA1801SZU" target="_blank" >RIV/61988987:17450/17:A1801SZU - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Pojetí spisovnosti v české škole dříve a dnes

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Školní výuka češtiny dosud málo respektuje proměnlivost jazyka a redukuje češtinu hlavně na systém a s ním spjaté procedury a pravidla, i když je zřejmé, že živé jazyky - řečeno ve shodě se sociolingvistickým pojetím - se nedají plně vměstnat do těsných klasifikačních (kodifikačních) rámců. Autorka ukazuje, že spisovná čeština v tomto širším sociolingvistickém pojetí má stále své oprávnění a že je v české společnosti uznávaným i potřebným fenoménem. Proto by školní pojetí výuky češtiny mělo ke spisovné češtině stále mířit, představovat její uplatnění jako prestižního komunikačního kódu v adekvátních situacích a nezastírat její dynamický vývoj.

  • Název v anglickém jazyce

    Concept of Standard Czech in Czech Schools in the Past and Present

  • Popis výsledku anglicky

    The paper deals with the role of literary (standard) Czech in the education of Czech in Czech schools. It shows that the institutional education of the Czech language still does not adequately respect the variability of the language. This reduces the Czech language to a system of procedures and rules, although it is evident that natural languages cannotfully fit into tight classification (codification) frameworks. With respect to a sociolinguistic reflection of language, the author nevertheless indicates that the standard Czech still has its relevance within the Czech society. Therefore, the institutional conception of Czech language educationshould still aim for the standard Czech language, represent its usage as a prestigious communication code in appropriate (official) situations and reflect its dynamic development.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Variety češtiny a čeština jako cizí jazyk

  • ISBN

    978-80-7470-185-6

  • Počet stran výsledku

    26

  • Strana od-do

    57-83

  • Počet stran knihy

    296

  • Název nakladatele

    Akropolis

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly