Hudební analýza mytologického myšlení v díle Clauda Lévi-Strausse
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F17%3AA2101S0B" target="_blank" >RIV/61988987:17450/17:A2101S0B - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hudební analýza mytologického myšlení v díle Clauda Lévi-Strausse
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zabývá hudební linií díla Clauda Lévi-Strausse v kontextu muzikologie se zaměřením na cyklus Mythologiques. Cílem je vytvořit tematické okruhy, do kterých jednotlivé teze spadají, a ve kterých jsou dále kontextově chápány. Vybrané odkazy v jeho textech k hudbě byly analyzovány, komparovány a interpretovány se zohledněním teorií strukturální lingvistiky a antropologie. Jako předmět zkoumání jsme zvolili systém vztahů mezi jazykem, mýtem a hudbou, analýzu mýtu pomocí hudební partitury, teze o hudbě a mýtu jako nástrojů k ničení času, mytologický charakter hudebních forem, analýzu Bolera Maurice Ravela. Zohledněny jsou aktuální muzikologické aplikace strukturální analýzy mýtu a kritická reflexe Lévi-Straussovy teorie. Jednotlivé okruhy byly vymezeny jako strukturní homologie mýtu a hudby, metodologické nástroje metaforického typu k analýze mýtu pomocí hudby, oblast komentářů ke stylovým a formovým zákonitostem vývoje evropské umělecké hudby a skladatelských poetik.
Název v anglickém jazyce
The Musical Analysis of Mythical Thought in the Work of Claude Lévi-Strauss
Popis výsledku anglicky
This study addresses the music-related aspects of the works of Claude Lévi-Strauss within the context of musicology and with specific focus placed on his Mythologiques tetralogy. The aim is to define thematic categories for the individual theses within which they are further contextually understood. Selected references to music from Lévi-Strauss’s work were analysed, compared, and interpreted, taking into consideration the theory of structural linguistics and anthropology. The topics chosen for the investigation include the system of relationships between language, mythology, and music, the analysis of myths using musical scores, the thesis that both music and myth are instruments that suppress time, the mythical nature of musical forms, and an analysis of Maurice Ravel’s Bolero. The study takes into account current musicological applications that use the structural analysis of myths, and also critical reflections regarding Lévi-Strauss’s theories. The individual categories were defined as structural homologies of myth and music, methodological tools of a metaphoric type to analyse myths using music, and the area commenting on the principles governing the styles and forms in the development of European art music and composed poetry.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Horizonty umenia 4. Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej webovej konferencie
ISBN
978-80-89555-90-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
123-145
Název nakladatele
Akadémia umení v Banskej Bystrici, Fakulta múzických umení
Místo vydání
Banská Bystrica
Místo konání akce
webová konference
Datum konání akce
1. 1. 2017
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—