LONGITUDINAL STUDY OF THE EFFECT OF REGULAR MBSR PRACTICE ON EXPERIENCING STRESSFUL SITUATIONS IN UNIVERSITY STUDENTS
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F18%3AA1901WCC" target="_blank" >RIV/61988987:17450/18:A1901WCC - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
LONGITUDINAL STUDY OF THE EFFECT OF REGULAR MBSR PRACTICE ON EXPERIENCING STRESSFUL SITUATIONS IN UNIVERSITY STUDENTS
Popis výsledku v původním jazyce
V letech 2006-2017 byl realizován v Mendoze (Argentina) longitudinální výzkum s metodou programu Mindfullness-Based Stress Reduction. Cílem bylo u 103 argentinských univerzitních studentů (posledních ročníků, různých oborů) z nefunkčních rodin sledovat účinky osmi týdenního programu a výsledky pravidelného cvičení MBSR na snížení úzkosti, zlepšení kvality života, a průběžně mapovat jejich schopnost stavu ?flow?. Metoda MBSR tréninku a následné zapojení pravidelného cvičení všímavosti do každodenního života se v průběhu 12 let ukázala jako velmi účinná při vytváření rysů resilientní osobnosti. Výsledky vycházejí ze subjektivního popisu stavu respondentů (dnes už pracujících dospělých jedinců). Uskutečněných bylo celkem 4944 rozhovorů. Každý rok byly realizované 4 hloubkové rozhovory s probandem. V rozhovorech byly sledovány oblasti: vnímaná zátěžová situace, prvotní reakce na zátěžovou situaci a následné zvládání situace v zátěži. Záznamy z rozhovorů jsme následně detailně analyzovali pomocí programu ATLAS ti. 7. Závěrem vyplynulo, že probandi pociťovali významné snížení úzkosti, zvýšila se jejich schopnost lépe zvládat emoce a došlo k vymizení stavů paniky při řešení náročných životních situací (především v oblasti pracovních vztahů a výkonu). Vnímaná byla rovněž větší koncentrace na pracovní činnost a plné ponoření se do ní (splynutí s činností - flow).Domníváme se, že zařazení podobných programů resp. takto prakticky zaměřených disciplín do výuky vysokoškolských studentů by výrazně napomohlo k lepším studijním výsledkům, vyšší kvalitě života a tedy i následnému ekonomickému dopadu v podobě spokojeného pracovníka či člověka nezatěžujícího tolik zdravotní systém. V české republice se nyní podařilo zařadit předmět ?Mindfulness v praxi? do nového akreditačního spisu Pedagogické fakulty oboru Psychologie pro učitele na SŠ a VOŠ. Podobný výzkum byl námi souběžně prováděn rovněž v rámci států: Španělsko, Česká republika, Slovenská republika, a vyhodnocování dat nyní probíhá.
Název v anglickém jazyce
LONGITUDINAL STUDY OF THE EFFECT OF REGULAR MBSR PRACTICE ON EXPERIENCING STRESSFUL SITUATIONS IN UNIVERSITY STUDENTS
Popis výsledku anglicky
V letech 2006-2017 byl realizován v Mendoze (Argentina) longitudinální výzkum s metodou programu Mindfullness-Based Stress Reduction. Cílem bylo u 103 argentinských univerzitních studentů (posledních ročníků, různých oborů) z nefunkčních rodin sledovat účinky osmi týdenního programu a výsledky pravidelného cvičení MBSR na snížení úzkosti, zlepšení kvality života, a průběžně mapovat jejich schopnost stavu ?flow?. Metoda MBSR tréninku a následné zapojení pravidelného cvičení všímavosti do každodenního života se v průběhu 12 let ukázala jako velmi účinná při vytváření rysů resilientní osobnosti. Výsledky vycházejí ze subjektivního popisu stavu respondentů (dnes už pracujících dospělých jedinců). Uskutečněných bylo celkem 4944 rozhovorů. Každý rok byly realizované 4 hloubkové rozhovory s probandem. V rozhovorech byly sledovány oblasti: vnímaná zátěžová situace, prvotní reakce na zátěžovou situaci a následné zvládání situace v zátěži. Záznamy z rozhovorů jsme následně detailně analyzovali pomocí programu ATLAS ti. 7. Závěrem vyplynulo, že probandi pociťovali významné snížení úzkosti, zvýšila se jejich schopnost lépe zvládat emoce a došlo k vymizení stavů paniky při řešení náročných životních situací (především v oblasti pracovních vztahů a výkonu). Vnímaná byla rovněž větší koncentrace na pracovní činnost a plné ponoření se do ní (splynutí s činností - flow).Domníváme se, že zařazení podobných programů resp. takto prakticky zaměřených disciplín do výuky vysokoškolských studentů by výrazně napomohlo k lepším studijním výsledkům, vyšší kvalitě života a tedy i následnému ekonomickému dopadu v podobě spokojeného pracovníka či člověka nezatěžujícího tolik zdravotní systém. V české republice se nyní podařilo zařadit předmět ?Mindfulness v praxi? do nového akreditačního spisu Pedagogické fakulty oboru Psychologie pro učitele na SŠ a VOŠ. Podobný výzkum byl námi souběžně prováděn rovněž v rámci států: Španělsko, Česká republika, Slovenská republika, a vyhodnocování dat nyní probíhá.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50100 - Psychology and cognitive sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
ICERI2018 Proceedings
ISBN
978-84-09-05948-5
ISSN
2340-1095
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
1
Strana od-do
7221-7221
Název nakladatele
IATED Academy
Místo vydání
Sevilla, Spain
Místo konání akce
Sevilla
Datum konání akce
12. 11. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—