Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

LONGITUDINAL STUDY OF THE EFFECT OF REGULAR MBSR PRACTICE ON EXPERIENCING STRESSFUL SITUATIONS IN UNIVERSITY STUDENTS

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F18%3AA1901WCC" target="_blank" >RIV/61988987:17450/18:A1901WCC - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    LONGITUDINAL STUDY OF THE EFFECT OF REGULAR MBSR PRACTICE ON EXPERIENCING STRESSFUL SITUATIONS IN UNIVERSITY STUDENTS

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V letech 2006-2017 byl realizován v Mendoze (Argentina) longitudinální výzkum s metodou programu Mindfullness-Based Stress Reduction. Cílem bylo u 103 argentinských univerzitních studentů (posledních ročníků, různých oborů) z nefunkčních rodin sledovat účinky osmi týdenního programu a výsledky pravidelného cvičení MBSR na snížení úzkosti, zlepšení kvality života, a průběžně mapovat jejich schopnost stavu ?flow?. Metoda MBSR tréninku a následné zapojení pravidelného cvičení všímavosti do každodenního života se v průběhu 12 let ukázala jako velmi účinná při vytváření rysů resilientní osobnosti. Výsledky vycházejí ze subjektivního popisu stavu respondentů (dnes už pracujících dospělých jedinců). Uskutečněných bylo celkem 4944 rozhovorů. Každý rok byly realizované 4 hloubkové rozhovory s probandem. V rozhovorech byly sledovány oblasti: vnímaná zátěžová situace, prvotní reakce na zátěžovou situaci a následné zvládání situace v zátěži. Záznamy z rozhovorů jsme následně detailně analyzovali pomocí programu ATLAS ti. 7. Závěrem vyplynulo, že probandi pociťovali významné snížení úzkosti, zvýšila se jejich schopnost lépe zvládat emoce a došlo k vymizení stavů paniky při řešení náročných životních situací (především v oblasti pracovních vztahů a výkonu). Vnímaná byla rovněž větší koncentrace na pracovní činnost a plné ponoření se do ní (splynutí s činností - flow).Domníváme se, že zařazení podobných programů resp. takto prakticky zaměřených disciplín do výuky vysokoškolských studentů by výrazně napomohlo k lepším studijním výsledkům, vyšší kvalitě života a tedy i následnému ekonomickému dopadu v podobě spokojeného pracovníka či člověka nezatěžujícího tolik zdravotní systém. V české republice se nyní podařilo zařadit předmět ?Mindfulness v praxi? do nového akreditačního spisu Pedagogické fakulty oboru Psychologie pro učitele na SŠ a VOŠ. Podobný výzkum byl námi souběžně prováděn rovněž v rámci států: Španělsko, Česká republika, Slovenská republika, a vyhodnocování dat nyní probíhá.

  • Název v anglickém jazyce

    LONGITUDINAL STUDY OF THE EFFECT OF REGULAR MBSR PRACTICE ON EXPERIENCING STRESSFUL SITUATIONS IN UNIVERSITY STUDENTS

  • Popis výsledku anglicky

    V letech 2006-2017 byl realizován v Mendoze (Argentina) longitudinální výzkum s metodou programu Mindfullness-Based Stress Reduction. Cílem bylo u 103 argentinských univerzitních studentů (posledních ročníků, různých oborů) z nefunkčních rodin sledovat účinky osmi týdenního programu a výsledky pravidelného cvičení MBSR na snížení úzkosti, zlepšení kvality života, a průběžně mapovat jejich schopnost stavu ?flow?. Metoda MBSR tréninku a následné zapojení pravidelného cvičení všímavosti do každodenního života se v průběhu 12 let ukázala jako velmi účinná při vytváření rysů resilientní osobnosti. Výsledky vycházejí ze subjektivního popisu stavu respondentů (dnes už pracujících dospělých jedinců). Uskutečněných bylo celkem 4944 rozhovorů. Každý rok byly realizované 4 hloubkové rozhovory s probandem. V rozhovorech byly sledovány oblasti: vnímaná zátěžová situace, prvotní reakce na zátěžovou situaci a následné zvládání situace v zátěži. Záznamy z rozhovorů jsme následně detailně analyzovali pomocí programu ATLAS ti. 7. Závěrem vyplynulo, že probandi pociťovali významné snížení úzkosti, zvýšila se jejich schopnost lépe zvládat emoce a došlo k vymizení stavů paniky při řešení náročných životních situací (především v oblasti pracovních vztahů a výkonu). Vnímaná byla rovněž větší koncentrace na pracovní činnost a plné ponoření se do ní (splynutí s činností - flow).Domníváme se, že zařazení podobných programů resp. takto prakticky zaměřených disciplín do výuky vysokoškolských studentů by výrazně napomohlo k lepším studijním výsledkům, vyšší kvalitě života a tedy i následnému ekonomickému dopadu v podobě spokojeného pracovníka či člověka nezatěžujícího tolik zdravotní systém. V české republice se nyní podařilo zařadit předmět ?Mindfulness v praxi? do nového akreditačního spisu Pedagogické fakulty oboru Psychologie pro učitele na SŠ a VOŠ. Podobný výzkum byl námi souběžně prováděn rovněž v rámci států: Španělsko, Česká republika, Slovenská republika, a vyhodnocování dat nyní probíhá.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50100 - Psychology and cognitive sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    ICERI2018 Proceedings

  • ISBN

    978-84-09-05948-5

  • ISSN

    2340-1095

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    1

  • Strana od-do

    7221-7221

  • Název nakladatele

    IATED Academy

  • Místo vydání

    Sevilla, Spain

  • Místo konání akce

    Sevilla

  • Datum konání akce

    12. 11. 2018

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku