Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Ezra Pound, ideogram a konkrétní poesie

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F20%3AA210271Q" target="_blank" >RIV/61988987:17450/20:A210271Q - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://revolverrevue.cz/rr-1212020" target="_blank" >http://revolverrevue.cz/rr-1212020</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Ezra Pound, ideogram a konkrétní poesie

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Esej zkoumá vliv amerického modernistického básníka a teoretika Ezry Pounda (1885‒1972) na poválečná intermediální umělecká díla, zejména na konkrétní poesii padesátých a šedesátých let 20. století. Pound je považován za hlavního teoretika imagismu (Imagism), raného angloamerického avantgardního literárního hnutí, které usilovalo o posílení vizuálního účinku básnického vyjádření; jedním z nejvlivnějších imagistů byl anglický filosof a básník T.E. Hulme (1883‒1917), který roku 1907 vůbec poprvé použil termín vizuální poesie (visual poetry). Esej shledává, že pováleční experimentální spisovatelé a umělci přistupovali k intermedializaci poesie podobným způsobem jako Pound, a uvádí několik analogií mezi Poundovou poetikou a teoriemi spojenými s některými z radikálně experimentálních děl padesátých a šedesátých let 20. století. Zvláštní pozornost je věnována modernistickému konceptu ideogramu, který Pound odvodil z eseje Ernesta Fenollosy (1853‒1908) Čínský písemný znak jako básnické médium (The Chinese Written Character as a Medium for Poetry). Tento text obsahuje nejstarší známý příklad použití termínu konkrétní poesie (concrete poetry). Fenollosův esej byl mezi umělci zabývajícími se konkrétní poesií dobře znám, na jeho důležitost pro hnutí upozorňoval mj. německý básník a teoretik Eugen Gomringer (n. 1925), který je zpravidla označován za zakladatele konkrétní poesie. Závěrečná část eseje je věnována konkrétní poesii skupiny brazilských básníků a výtvarníků, kteří se pojmenovali Noigandres. Členové skupiny ‒ Décio Pignatari (1927‒2012), Augusto de Campos (n. 1931) a Haroldo de Campos (1929‒2003) ‒ své jméno převzali z Poundovy básnické sekvence Cantos; studovali Poundovu poesii i jeho teoretické práce, stejně jako Fenollosův esej. Fenollosův text ovšem interpretovali odlišně a vypracovali alternativní koncept ideogramu, což esej ukazuje na konkrétní básni Harolda de Campos.

  • Název v anglickém jazyce

    Ezra Pound, Ideogram and Concrete Poetry

  • Popis výsledku anglicky

    The essay investigates the influence of the American modernist poet and theorist Ezra Pound (1885‒1972) on post-World War II intermedia works of art, especially on the concrete poetry of the 1950s and 1960s. Pound is recognized as the leading theorist of Imagism, an early Anglo-American avantgarde literary movement which strove to enrich poetic expression with greater visuality; one of the most influential Imagists was the English philosopher and poet T.E. Hulme (1883‒1917) who in 1907 for the first time used the term visual poetry. The essay finds that the post-World War II experimental writers and visual artists approached intermedialisation of poetry in a manner very similar to that of Pound, and adds several analogies between Pound’s poetics and the theories supporting some of the radically experimental works of the 1950s and 1960s. Special attention is paid to the modernist concept of the ideogram which Pound derived from Ernest Fenollosa’s (1853‒1908) essay The Chinese Written Character as a Medium for Poetry. This text, written around 1906 and later edited and finally published by Pound in 1919, contains the earliest known use of the term concrete poetry. It was well-known among concrete poets, its importance for the movement was emphasized, among others, by the German poet and theorist Eugen Gomringer (b. 1925), who is usually considered the founder of concrete poetry. The final part of the essay focuses on the concrete poetry by the group of Brazilian poets and visual artists who named themselves Noigandres. Members of the group ‒ Décio Pignatari (1927‒2012), Augusto de Campos (b. 1931) and Haroldo de Campos (1929‒2003) ‒ found their name in Pound’s poetic sequence the Cantos; they studied Pound’s poetry and theoretical writings, as well as Fenollosa’s essay. Reading Fenollosa’s text differently, they came up with an alternative understanding of the ideogram, which the essay demonstrates on a concrete poem by Haroldo de Campos.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Revolver Revue

  • ISSN

    1210-2881

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    121

  • Číslo periodika v rámci svazku

    Zima 2020

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    119-136

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus