Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Transmedia principles in impressionism spanning painting, music and literature

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F21%3AA2202A22" target="_blank" >RIV/61988987:17450/21:A2202A22 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11059-020-00558-7" target="_blank" >https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11059-020-00558-7</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/s11059-020-00558-7" target="_blank" >10.1007/s11059-020-00558-7</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Transmedia principles in impressionism spanning painting, music and literature

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article explores transmedia principles in impressionism spanning painting, music and literature. The introduction focuses on concepts with the suffix -ism in scholarly communication (especially in literary theory and the general theory of art). Applying the concept of intermediality, it is possible to explore the intersection of all three above-listed arts and to identify, name and systematize stable principles which universally characterize impressionism. Theoreticians of intermediality (I. Rajewsky, W. Wolf) characterize these principles as non-media-specific and migrating, indicating that a particular aesthetic may be applied in different arts. The principles identified in this paper (hic et nunc, transposition, three-dimensionality and imagination, the two-stage reception of impressionist works, equivalent principles in techniques for expressing colour and light, similar genres and themes, and a shared goal–the optical integrity of the world) indicate that impressionism takes a unified noetic approach to reality, and thus these principles can be characterized as transmedia principles. Paradoxically, thanks to these principles, we are aware of the specificity of each of the arts as a distinctive system of signs. Parallel or equivalent structures can thus occur in different arts, accentuating either the visual aspect (painting), the auditive aspect (music), or a combination of both aspects (literature).

  • Název v anglickém jazyce

    Transmedia principles in impressionism spanning painting, music and literature

  • Popis výsledku anglicky

    This article explores transmedia principles in impressionism spanning painting, music and literature. The introduction focuses on concepts with the suffix -ism in scholarly communication (especially in literary theory and the general theory of art). Applying the concept of intermediality, it is possible to explore the intersection of all three above-listed arts and to identify, name and systematize stable principles which universally characterize impressionism. Theoreticians of intermediality (I. Rajewsky, W. Wolf) characterize these principles as non-media-specific and migrating, indicating that a particular aesthetic may be applied in different arts. The principles identified in this paper (hic et nunc, transposition, three-dimensionality and imagination, the two-stage reception of impressionist works, equivalent principles in techniques for expressing colour and light, similar genres and themes, and a shared goal–the optical integrity of the world) indicate that impressionism takes a unified noetic approach to reality, and thus these principles can be characterized as transmedia principles. Paradoxically, thanks to these principles, we are aware of the specificity of each of the arts as a distinctive system of signs. Parallel or equivalent structures can thus occur in different arts, accentuating either the visual aspect (painting), the auditive aspect (music), or a combination of both aspects (literature).

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60204 - General literature studies

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Neohelicon (Acta comparationis litterarum universarum)

  • ISSN

    0324-4652

  • e-ISSN

    1588-2810

  • Svazek periodika

    48

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    HU - Maďarsko

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    299-312

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85074026532