Česká autorská poezie pro děti a mládež v novém miléniu (2000-2022)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F23%3AA2402N2D" target="_blank" >RIV/61988987:17450/23:A2402N2D - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Česká autorská poezie pro děti a mládež v novém miléniu (2000-2022)
Popis výsledku v původním jazyce
Autorská poezie podobně jako ostatní žánry literatury pro děti a mládež u nás zaznamenala v uplynulém dvacetiletí nejen kvantitativní nárůst titulů, ale též proměnu autorské základny a ruku v ruce s ní proměnu tvůrčího přístupu. Úvodní kapitola této monografie sleduje tvorbu daného období z několika možných perspektiv, jakými jsou autorské zastoupení, básnická forma a výraz, věkové určení, umělecká hodnota, nakladatelský zájem o žánr. Druhá kapitola je zaměřen na českou říkadlovou tvorbu, která vycházela v uplynulém dvacetiletí. Větší pozornost je věnována tvorbě autorské, stručně je nastíněn také stav vydávání knižních souborů, jejichž součástí jsou folklorní říkadla. Ve třetí kapitole této monografie je představena výjimečná osobnost poezie pro děti a mládež prvního dvacetiletí nového milénia, Petr Nikl (1960), jehož tvorbu lze jen obtížně, ať už žánrově, tematicky, nebo pohledem věku recipientů zařadit. Cílem poslední kapitoly bylo vymezit místo poezie v literární výchově na 2. stupni základních škol stěžejní vzdělávací dokumenty, jak je poezie zastoupena v aktuálně využívaných čítankách a jak se s ní pracuje ve výuce.
Název v anglickém jazyce
Czech Poetry for Children and Young people in the New Millennium (2000-2022)
Popis výsledku anglicky
In the past two decades, poetry – like other literary genres for children and young people – has experienced not only an increase in the number of works published, but also a shift in authorship, accompanied by a change in approaches to writing. The introductory chapter of this monograph traces the evolution of poetry for children and young people during this period from several perspectives, including authorship, poetic forms and means of expression, the age of the target readership, artistic value, and publishers’ interest in the genre. The second chapter explores Czech nursery rhymes published in the past two decades. Attention focuses particularly on original poetic works, with a brief outline of the publication of anthologies including folk nursery rhymes. The third chapter of the monograph presents Petr Nikl (1960), a central figure in Czech poetry for children and young people during the first two decades of the 21st century. The aim of the last chapter is to define the place of poetry in literary education at the upper primary level of the Czech school system, including the content of key curricular documents, the role played by poetry in the teaching anthologies currently used at schools, and the way in which teachers approach poetic texts in the classroom.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60204 - General literature studies
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7485-285-5
Počet stran knihy
196
Název nakladatele
Books&Pipes
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS knihy
—