Obraz v současné nonfiction knize pro děti a mládež
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F24%3AA25039BH" target="_blank" >RIV/61988987:17450/24:A25039BH - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/GalDrzewiecka2" target="_blank" >https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/GalDrzewiecka2</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Obraz v současné nonfiction knize pro děti a mládež
Popis výsledku v původním jazyce
Éra vizuálního věku přináší změny do koncepce knih, i těch dětských. Vedle obrazových alb, narativů se proměňují i tradičnější formáty a mezi nimi zvláště výrazně nonfiction knihy. Jejich zacházení s obrazovou složkou je zřetelně inovativní i variabilní zároveň. Míra vizuální metamorfózy v této tvůrčí oblasti nás vede k tomu, abychom ji vnímali skutečně v širším slova smyslu jako specifický knižní formát, než jen mluvili o nonfiction literatuře. Podíl v naplňování záměrů nonfiction se v případě textu a obrazu těchto knih přinejmenším vyrovnává, nebo může obrazová složka přebírat dominanci. Je třeba pečlivěji pojmenovat vizuální prvky, které nonfiction knihu tvoří (ilustrace, obrazy, komiks, komiksové prvky), a poukázat na jejich funkci, při čemž zjišťujeme záměrnou hybridnost obrazu v nonfiction, tj. schopnost souběžně působit esteticky, naukově, formativně, problematicky i aktivizačně. Příspěvek se snaží poukázat alespoň na některé z těchto tvůrčích pohybů a nastínit, kam se odborný pohled na nonfiction v tomto smyslu může ještě posouvat, případně co může znamenat pro výukovou praxi.
Název v anglickém jazyce
Image in the contemporary nonfiction book for children and youth
Popis výsledku anglicky
The visual age´s era brings changes in the book concepts, even the children´s ones. Besides picture books and narratives, the more traditional formats have transformed, especially nonfiction books. Their treatment of the visual part is visibly innovative and various at the same time. The extent of visual metamorphoses in this area leads us to see it in the extent term as a specific book format, rather than to speak of literature only. There is a similar participation of text and images in their nonfiction intentions, or the images become dominant. We have to name visual items more accurately, which one creates a nonfiction book (illustrations, images, comics, comics components), and we have to identify their role. In this case, we look into the intentional image hybridity in nonfiction, i.e. its ability to offer knowledge and to be aesthetic, formative, problematic, and activational. At least, this text tends to demonstrate some of these creative movements and outline, where the research of nonfiction can shift, eventually, what it means for didactics.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60206 - Specific literatures
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Fenomén obrazovej knihy v edukácii
ISBN
978-80-555-3404-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
64-74
Název nakladatele
Prešovská univerzita v Prešove
Místo vydání
Prešov
Místo konání akce
Prešov
Datum konání akce
20. 9. 2024
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—