PROBLEMATIKA KŘIŽOVATEK SE ZALOMENOU PŘEDNOSTÍ
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27120%2F20%3A10247974" target="_blank" >RIV/61989100:27120/20:10247974 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
PROBLEMATIKA KŘIŽOVATEK SE ZALOMENOU PŘEDNOSTÍ
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se věnuje problematice křižovatek, jež jsou řešeny atypicky oproti běžným křižovatkám na silniční síti v České republice. Atypickými křižovatkami jsou v tomto příspěvku míněny primárně neřízené úrovňové křižovatky se zalomenou předností. Křižovatkami se zalomenou předností se myslí takové, kdy hlavní komunikace není vedena v přímém směru, ale uhýbá vpravo nebo vlevo. Tento typ křižovatek je mnohdy problémový nejen pro začínající řidiče, ale také z pohledu psychologie řidičů s dlouholetou praxí. Stavební úprava a řešení organizace dopravy v těchto místech bývá často matoucí a svádí k chybám řidičů, které vedou k různým nebezpečným situacím nebo dokonce k dopravním nehodám. Nejrozšířenějšími problematickými prvky, vyjma trasování hlavní pozemní komunikace, jsou nevhodné úhly křížení komunikací a šířka komunikací tvořící křižovatku, které dávají řidičům na vedlejší komunikaci pocit psychologické přednosti. Umístění zalomené přednosti na křižovatku je logickým nástrojem k zajištění plynulého průjezdu vyšších intenzit vozidel podél hlavní komunikace. Tato úprava má však svá úskalí a je podstatné dodržet kvalitní stavební uspořádání a přehlednost v průjezdu křižovatkou, aby byla zajištěna bezpečnost provozu. S nárůstem intenzit individuální automobilové dopravy je kvalitní řešení atypických křižovatek rozhodující. V intravilánu měst a obcí je navíc nutné se vypořádat s koexistencí s dalšími druhy dopravy, mezi něž řadíme pěší, cyklistickou či dopravu tramvajovou.
Název v anglickém jazyce
THE ISSUES OF JUNCTIONS WITH CRANKED PRIORITY
Popis výsledku anglicky
The paper deals with junctions, which are solved atypically in comparison with common crossroads on the road network in the Czech Republic. Atypical intersections in this paper are primarily uncontrolled level junctions with cranked priority. By junctions with cranked priority are meant such that the main road is not led in a straight line, but dodges right or left. This type of junction is often problematic not only for novice drivers, but also in terms of psychology for drivers with many years of experience. The construction and design of traffic management in these places is often confusing and leads to driver errors that lead to various dangerous situations or even traffic accidents. The most widespread problematic elements, with the exception of tracing the main road, are inappropriate road crossing angles and the junction width of roads, which give drivers a sense of psychological advantage on the secondary road. Placing the cranked priority at the junction is a logical tool to ensure smooth passage of higher vehicle intensities along the main road. However, this modification has its drawbacks and it is essential to maintain good construction and transparency in the junction to ensure traffic safety. As the intensity of individual car traffic increases, a quality solution of atypical intersections is crucial. In urban areas, it is also necessary to deal with coexistence with other modes of transport, such as walking, cycling or tram transport.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20101 - Civil engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
12th Architecture in Perspective 2020 : VŠB - Technical University of Ostrava, Faculty of Civil Engineering, Department of Architecture : proceedings of the international conference = 12. architektura v perspektivě 2020 : Vysoká škola báňská Technická univerzita Ostrava, Fakulta stavební, katedra architektury : sborník příspěvků z mezinárodní konference
ISBN
978-80-248-4450-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
3
Strana od-do
158-160
Název nakladatele
VŠB - Technical University of Ostrava
Místo vydání
Ostrava
Místo konání akce
Ostrava
Datum konání akce
14. 10. 2020
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—