Vibration of unbalanced rotors supported by long segment bearings taking into account air dissolved in the lubricant
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27230%2F03%3A00007995" target="_blank" >RIV/61989100:27230/03:00007995 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Vibration of unbalanced rotors supported by long segment bearings taking into account air dissolved in the lubricant
Popis výsledku v původním jazyce
Application of long segment hydrodynamical bearings increases attenuation and stability limit of lateral vibration of rotors. In real technological conditions the lubricating oil contains air bubbles which can significantly influence dynamical behaviourof the whole system. Incorporation of this phenomenon into the computational models requires to determine dependence of the lubricant density on pressure. The pressure distribution in the bearing gap is described by a Reynolds' equation valid for compressible media. A finite difference method applied for its solving arrives at a set of differential equations that are consequently transformed into a set of nonlinear algebraic ones. Solution of the equation of motion is performed by menas of a modified Newmark method. Advantage of the introduced transformation consists in possibility to separate calculation of the pressure distribution in the bearings from solving the equation of motion of the rotor system.
Název v anglickém jazyce
Vibration of unbalanced rotors supported by long segment bearings taking into account air dissolved in the lubricant
Popis výsledku anglicky
Application of long segment hydrodynamical bearings increases attenuation and stability limit of lateral vibration of rotors. In real technological conditions the lubricating oil contains air bubbles which can significantly influence dynamical behaviourof the whole system. Incorporation of this phenomenon into the computational models requires to determine dependence of the lubricant density on pressure. The pressure distribution in the bearing gap is described by a Reynolds' equation valid for compressible media. A finite difference method applied for its solving arrives at a set of differential equations that are consequently transformed into a set of nonlinear algebraic ones. Solution of the equation of motion is performed by menas of a modified Newmark method. Advantage of the introduced transformation consists in possibility to separate calculation of the pressure distribution in the bearings from solving the equation of motion of the rotor system.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JR - Ostatní strojírenství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA101%2F02%2F0011" target="_blank" >GA101/02/0011: Nový přístup k analýze dynamických vlastností nelineárních vazebných elementů používaných v dynamice rotorových soustav</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2003
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedings of the 16th Nordic Seminar on Computational Mechanics
ISBN
82-7482-066-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
49-52
Název nakladatele
NTNU Trondheim
Místo vydání
Trondheim
Místo konání akce
Trondheim
Datum konání akce
16. 10. 2003
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—