EFFECT OF UNCERTAINTY OF THE SUPPORT STIFFNESS, DAMPING AND UNBALANCE EXCITATION ON DYNAMICAL PROPERTIES OF THE TURBINE ROTOR OF AN AIRCRAFT ENGINE
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27230%2F10%3A10225106" target="_blank" >RIV/61989100:27230/10:10225106 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
EFFECT OF UNCERTAINTY OF THE SUPPORT STIFFNESS, DAMPING AND UNBALANCE EXCITATION ON DYNAMICAL PROPERTIES OF THE TURBINE ROTOR OF AN AIRCRAFT ENGINE
Popis výsledku v původním jazyce
The behavior of rotor systems is influenced by a number of parameters whose values are not exactly known or which depend on operating conditions and can change during the rotor running. The presented article deals with analysis of a free turbine rotor ofan aircraft engine taking into account the uncertainties of its supports stiffness, damping and unbalance excitation. The investigated rotor consists of two shafts mutually connected by a claw coupling and of two bladed wheels. The rotor is mounted withthe stationary part by three rolling-element bearings. The dynamic properties of the rotor are evaluated using the Campbell diagram and frequency response characteristics for the defined range of values of the rotor angular speed.
Název v anglickém jazyce
EFFECT OF UNCERTAINTY OF THE SUPPORT STIFFNESS, DAMPING AND UNBALANCE EXCITATION ON DYNAMICAL PROPERTIES OF THE TURBINE ROTOR OF AN AIRCRAFT ENGINE
Popis výsledku anglicky
The behavior of rotor systems is influenced by a number of parameters whose values are not exactly known or which depend on operating conditions and can change during the rotor running. The presented article deals with analysis of a free turbine rotor ofan aircraft engine taking into account the uncertainties of its supports stiffness, damping and unbalance excitation. The investigated rotor consists of two shafts mutually connected by a claw coupling and of two bladed wheels. The rotor is mounted withthe stationary part by three rolling-element bearings. The dynamic properties of the rotor are evaluated using the Campbell diagram and frequency response characteristics for the defined range of values of the rotor angular speed.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JR - Ostatní strojírenství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP101%2F10%2F0209" target="_blank" >GAP101/10/0209: Výzkum a modelování vlivu řízení meze tečení magnetoreologické kapaliny v tenkém mazacím filmu na kmitání rotorů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sborník vědeckých prací VŠB-TU Ostrava, řada strojní
ISSN
1210-0471
e-ISSN
—
Svazek periodika
56
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—