VIBRATION INVESTIGATION OF A RIGID ROTOR SUPPORTED BY HYDRODYNAMIC BEARINGS CONTROLLED BY KINEMATIC EXCITATION
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27230%2F11%3A86079894" target="_blank" >RIV/61989100:27230/11:86079894 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
VIBRATION INVESTIGATION OF A RIGID ROTOR SUPPORTED BY HYDRODYNAMIC BEARINGS CONTROLLED BY KINEMATIC EXCITATION
Popis výsledku v původním jazyce
The hydrodynamic bearings are marked for considerable damping and high loading capacity and therefore, they are often used as coupling elements placed between the rotor and its casing. After exceeding a limit speed of rotation, the hydraulic forces acting in the bearings induce a self-excited vibration of the system of large amplitude. In this paper, a concept for its suppression based on controlled kinematic excitation of the bearings shells is presented. The performed computer simulations prove that the investigated technique enables to reduce amplitude of the rotor vibration produced by their unbalance, to suppress amplitude of its self-excited vibration and to increase the rotor revolutions, at which the self-excited vibration begins.
Název v anglickém jazyce
VIBRATION INVESTIGATION OF A RIGID ROTOR SUPPORTED BY HYDRODYNAMIC BEARINGS CONTROLLED BY KINEMATIC EXCITATION
Popis výsledku anglicky
The hydrodynamic bearings are marked for considerable damping and high loading capacity and therefore, they are often used as coupling elements placed between the rotor and its casing. After exceeding a limit speed of rotation, the hydraulic forces acting in the bearings induce a self-excited vibration of the system of large amplitude. In this paper, a concept for its suppression based on controlled kinematic excitation of the bearings shells is presented. The performed computer simulations prove that the investigated technique enables to reduce amplitude of the rotor vibration produced by their unbalance, to suppress amplitude of its self-excited vibration and to increase the rotor revolutions, at which the self-excited vibration begins.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JR - Ostatní strojírenství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP101%2F10%2F0209" target="_blank" >GAP101/10/0209: Výzkum a modelování vlivu řízení meze tečení magnetoreologické kapaliny v tenkém mazacím filmu na kmitání rotorů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
MMaMS 2011 : the 4th International conference on Modelling of Mechanical and Mechatronic Systems : proceeding
ISBN
978-80-553-0731-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
68-75
Název nakladatele
Technická univerzita Košice
Místo vydání
Košice
Místo konání akce
Herľany
Datum konání akce
20. 9. 2011
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—