Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

VIBRATION INVESTIGATION OF A RIGID ROTOR SUPPORTED BY HYDRODYNAMIC BEARINGS CONTROLLED BY KINEMATIC EXCITATION

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27230%2F11%3A86079894" target="_blank" >RIV/61989100:27230/11:86079894 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    VIBRATION INVESTIGATION OF A RIGID ROTOR SUPPORTED BY HYDRODYNAMIC BEARINGS CONTROLLED BY KINEMATIC EXCITATION

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The hydrodynamic bearings are marked for considerable damping and high loading capacity and therefore, they are often used as coupling elements placed between the rotor and its casing. After exceeding a limit speed of rotation, the hydraulic forces acting in the bearings induce a self-excited vibration of the system of large amplitude. In this paper, a concept for its suppression based on controlled kinematic excitation of the bearings shells is presented. The performed computer simulations prove that the investigated technique enables to reduce amplitude of the rotor vibration produced by their unbalance, to suppress amplitude of its self-excited vibration and to increase the rotor revolutions, at which the self-excited vibration begins.

  • Název v anglickém jazyce

    VIBRATION INVESTIGATION OF A RIGID ROTOR SUPPORTED BY HYDRODYNAMIC BEARINGS CONTROLLED BY KINEMATIC EXCITATION

  • Popis výsledku anglicky

    The hydrodynamic bearings are marked for considerable damping and high loading capacity and therefore, they are often used as coupling elements placed between the rotor and its casing. After exceeding a limit speed of rotation, the hydraulic forces acting in the bearings induce a self-excited vibration of the system of large amplitude. In this paper, a concept for its suppression based on controlled kinematic excitation of the bearings shells is presented. The performed computer simulations prove that the investigated technique enables to reduce amplitude of the rotor vibration produced by their unbalance, to suppress amplitude of its self-excited vibration and to increase the rotor revolutions, at which the self-excited vibration begins.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    JR - Ostatní strojírenství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GAP101%2F10%2F0209" target="_blank" >GAP101/10/0209: Výzkum a modelování vlivu řízení meze tečení magnetoreologické kapaliny v tenkém mazacím filmu na kmitání rotorů</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2011

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    MMaMS 2011 : the 4th International conference on Modelling of Mechanical and Mechatronic Systems : proceeding

  • ISBN

    978-80-553-0731-2

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    68-75

  • Název nakladatele

    Technická univerzita Košice

  • Místo vydání

    Košice

  • Místo konání akce

    Herľany

  • Datum konání akce

    20. 9. 2011

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku