Investigation of Vibration Mitigation of Flexibly Support Rigid Rotors Equipped with Controlled Elements
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27230%2F12%3A86084659" target="_blank" >RIV/61989100:27230/12:86084659 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Investigation of Vibration Mitigation of Flexibly Support Rigid Rotors Equipped with Controlled Elements
Popis výsledku v původním jazyce
The subject of investigations presented in this article is achieving the optimum attenuation of lateral vibration of rotors by means of two design variants of constraint elements: semiactive magnetorheological squeeze film dampers and actively controlledhydrodynamic bearings. The damping effect of magnetorheological dampers is controlled by the change of magnetic flux generated in electric coils and of the hydrodynamic bearings by the change of magnitude of the proportional gain of a feedback controller exciting movement of the bearing housings. In the developed mathematical models the rotor is considered as absolutely rigid and the controllable constraint elements are represented by force couplings. The aim of the analysis is to deal with approachesleading to minimizing amplitude of the rotor steady state vibration and magnitude of the force transmitted into the rotor casing and to compare efficiency of both design variants. The performed computer simulations show that the arrangeme
Název v anglickém jazyce
Investigation of Vibration Mitigation of Flexibly Support Rigid Rotors Equipped with Controlled Elements
Popis výsledku anglicky
The subject of investigations presented in this article is achieving the optimum attenuation of lateral vibration of rotors by means of two design variants of constraint elements: semiactive magnetorheological squeeze film dampers and actively controlledhydrodynamic bearings. The damping effect of magnetorheological dampers is controlled by the change of magnetic flux generated in electric coils and of the hydrodynamic bearings by the change of magnitude of the proportional gain of a feedback controller exciting movement of the bearing housings. In the developed mathematical models the rotor is considered as absolutely rigid and the controllable constraint elements are represented by force couplings. The aim of the analysis is to deal with approachesleading to minimizing amplitude of the rotor steady state vibration and magnitude of the force transmitted into the rotor casing and to compare efficiency of both design variants. The performed computer simulations show that the arrangeme
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JR - Ostatní strojírenství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Procedia Engineering
ISSN
1877-7058
e-ISSN
—
Svazek periodika
—
Číslo periodika v rámci svazku
48
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
135-142
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—