Mean stress effect in multiaxial fatigue limit criteria
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27230%2F19%3A10244383" target="_blank" >RIV/61989100:27230/19:10244383 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/68407700:21220/19:00331255 RIV/61989100:27740/19:10244383
Výsledek na webu
<a href="https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00419-018-1421-7" target="_blank" >https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00419-018-1421-7</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/s00419-018-1421-7" target="_blank" >10.1007/s00419-018-1421-7</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Mean stress effect in multiaxial fatigue limit criteria
Popis výsledku v původním jazyce
The paper deals with evaluating the mean stress effect in multiaxial criteria for fatigue limit estimation, with special emphasis on the mean shear stress effect. The usual practice of accepting the mean normal stress effect and neglecting the effect of static torsion is scrutinized. Two methods-two critical plane criteria, PCr (Papuga Criterion) and QCP (Quadratic parameter on the Critical Plane)-are described, and additional local stress parameters representing the mean torsion effect are implemented. The efficiency of the new implementations is evaluated on a large data set of 407 fatigue limits. Additionally, outputs of two other well-known methods-the Crossland method and the Dang Van method-are provided for comparison. The positive outcome of including the mean shear stress effect is evident not only in cases of applied mean torsion load, but also in cases with purely axial loading or with biaxial configurations.
Název v anglickém jazyce
Mean stress effect in multiaxial fatigue limit criteria
Popis výsledku anglicky
The paper deals with evaluating the mean stress effect in multiaxial criteria for fatigue limit estimation, with special emphasis on the mean shear stress effect. The usual practice of accepting the mean normal stress effect and neglecting the effect of static torsion is scrutinized. Two methods-two critical plane criteria, PCr (Papuga Criterion) and QCP (Quadratic parameter on the Critical Plane)-are described, and additional local stress parameters representing the mean torsion effect are implemented. The efficiency of the new implementations is evaluated on a large data set of 407 fatigue limits. Additionally, outputs of two other well-known methods-the Crossland method and the Dang Van method-are provided for comparison. The positive outcome of including the mean shear stress effect is evident not only in cases of applied mean torsion load, but also in cases with purely axial loading or with biaxial configurations.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20302 - Applied mechanics
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Archive of Applied Mechanics
ISSN
0939-1533
e-ISSN
—
Svazek periodika
89
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
823-834
Kód UT WoS článku
000466859300005
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85049590143