Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Metodika pro určení environmentální zátěže PM10 pocházející z dopravy na základě analýzy silničního prachu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27230%2F20%3A10245870" target="_blank" >RIV/61989100:27230/20:10245870 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/61989100:27240/20:10245870 RIV/61989100:27350/20:10245870 RIV/61989100:27730/20:10245870

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Metodika pro určení environmentální zátěže PM10 pocházející z dopravy na základě analýzy silničního prachu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Metodika obsahuje požadavky na zajištění reprezentativního odběru vzorků, metody chemické analýzy prvků (včetně analýzy vodného výluhu) a návrh postupu pro stanovení geochemického pozadí pro silniční prach včetně informací o koncentraci vybraných prvků, nejvhodnějším činidle. Předložená metodika navrhuje postup pro identifikaci původu částic v silničním prachu a pro výběr činidla ke zlepšení shlukování částic a tím zvýšení schopnosti jejich odstranění. Metodika je určena pro orgány územní samosprávy při rozhodování navržení způsobu a frekvence čištění povrchu silnic. Metodika byla aplikována na případové studii silničního prachu z Ostravy a Olomouce.

  • Název v anglickém jazyce

    Methodology for determining an environmental load of PM10 originating from transport based on the analysis of road dust

  • Popis výsledku anglicky

    The document contains requirements for representative sampling of road dust, methods of chemical and mineralogical analysis (including analysis of aqueous extract) and a proposal for a procedure for determining the geochemical background for road dust, including information on the concentration of selected elements, the most appropriate suppressant for dust particle. The presented methodology proposes a procedure for identification of the origin of particles in road dust and for selecting a flocculant for improving the agglomeration of particles and thus increase their ability to remove them from the environment. The results of this methodology brought practical use, especially for the institutions responsible for protecting the health of the population, as well as for the local government of municipalities. The methodology was applied to a case study of road dust from Ostrava and Olomouc.

Klasifikace

  • Druh

    N<sub>metC</sub> - Metodiky certifikované oprávněným orgánem

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10500 - Earth and related environmental sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TJ02000327" target="_blank" >TJ02000327: Identifikace původu prachových částic v silničním prachu a technologické možnosti pro jejich snížení</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    005/18-12-2020_UM

  • Číslo předpisu

    SMO/727510/20/OŽP

  • Technické parametry

    Pro identifikaci původu silničního prachu je potřeba kombinace a propojení metod navržených v rámci této metodiky. Základním krokem je výběr zrnitostní třídy, která by měla být využita pro další analýzy s ohledem na definovaný cíl (vliv zátěže na zdraví, uvolnění částic PM10 v důsledku dopravní zátěže – částice pod 0.063 mm) nebo posouzení účinnosti aplikovaných čistících technologií částice pod 2 mm. Pro identifikaci zdrojů znečištění by se mělo vybrat letní období, aby výsledky nebyly zkresleny použitím „inertního posypového materiálu“. Anomální hodnoty byly ověřeny opakovaným odběrem vzorku. Je doporučen přepočet jednotky koncentrace na odebrané množství silničního prachu z 1 m2. V případě koncentrací vztažených na mg/m2 jsou lépe pozorovatelné rozdíly mezi zimní a letní sezónou. Zatížení silničním prachem a na ně vázaných ukazatelů znečištění je v Ostravě v průměru 4.5násobně vyšší než v Olomouci. Nejvyšší rozdíly lze nalézt pro Ca, Mn, Cr, Pb a Zn, jejichž výskyt je v Ostravě vázán na metalurgický průmysl (fugitivní zdroje) a využitím/dopravou vysokopecní a ocelárenské strusky. Nadlimitní čištění, které probíhá v rámci vybraných městských obvodů na území města Ostravy má pozitivní vliv na snížení imisní zátěže, což se ukázalo na příkladu Ostrava-Radvanice a Bartovice. Proto je doporučováno zvýšit intenzitu čištění na prokazatelně znečištěných lokalitách. Pro snížení prašné zátěže na silnicích v Ostravě je nutno provést kroky ke snížení množství používaných vysokopecních a ocelárenských strusek jako stavebního materiálu.

  • Ekonomické parametry

    V metodice je uveden ucelený přehled dostupných činidel pro snížení emisí prachu. Některé z vybraných činidel však mají vyšší pořizovací náklady, a proto se jako účinnější nástroj pro snížení resuspendovaných částic v silničním prachu jeví nadlimitní čištění. Výsledky mohou vést k optimalizaci čištění a celkovému snížení nákladů na údržbu komunikací.

  • Označení certifikačního orgánu

    Magistrát města Ostravy, odbor ochrany životního prostředí

  • Datum certifikace

  • Způsoby využití výsledku

    B - Výsledek je využíván orgány státní nebo veřejné správy