Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

An Optical-Based Sensor for Automotive Exhaust Gas Temperature Measurement

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27240%2F22%3A10250190" target="_blank" >RIV/61989100:27240/22:10250190 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://ieeexplore.ieee.org/document/9844696" target="_blank" >https://ieeexplore.ieee.org/document/9844696</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1109/TIM.2022.3192274" target="_blank" >10.1109/TIM.2022.3192274</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    An Optical-Based Sensor for Automotive Exhaust Gas Temperature Measurement

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article introduces the design of an optical-based sensor that measures automotive exhaust gas temperatures (EGTs) over a wide temperature range. To measure temperature, we combined the luminescence method and the blackbody radiation (BBR) principle. We also developed our own measurement hardware that includes the means to process and evaluate the signals obtained for temperature conversion using optical methods for application in the target temperature range (-40 degrees C to 820 degrees C). This temperature range is specified by the automotive industry according to current combustion engine designs and emission requirements, which stipulate accurate measurement of operating temperature for optimal functioning. Current measurement solutions are based on the thermocouple principle. This approach is problematic, especially with regard to electromagnetic interference and self-diagnostics, and problems also exist with the gradual penetration of moisture into the temperature probe under extreme thermal stress. The case study confirmed the full functionality of the new optical sensor concept. The benefit of the proposed concept is full compatibility with existing conceptual solutions while maintaining the advantages of optical-based sensors. The results indicated that a combination of the BBR and luminescence methods with a ruby crystal in the proposed solution produced an average absolute error of 2.32 degrees C in the temperature range -40 degrees C to 820 degrees C over a measurement cycle time of 0.25 s.

  • Název v anglickém jazyce

    An Optical-Based Sensor for Automotive Exhaust Gas Temperature Measurement

  • Popis výsledku anglicky

    The article introduces the design of an optical-based sensor that measures automotive exhaust gas temperatures (EGTs) over a wide temperature range. To measure temperature, we combined the luminescence method and the blackbody radiation (BBR) principle. We also developed our own measurement hardware that includes the means to process and evaluate the signals obtained for temperature conversion using optical methods for application in the target temperature range (-40 degrees C to 820 degrees C). This temperature range is specified by the automotive industry according to current combustion engine designs and emission requirements, which stipulate accurate measurement of operating temperature for optimal functioning. Current measurement solutions are based on the thermocouple principle. This approach is problematic, especially with regard to electromagnetic interference and self-diagnostics, and problems also exist with the gradual penetration of moisture into the temperature probe under extreme thermal stress. The case study confirmed the full functionality of the new optical sensor concept. The benefit of the proposed concept is full compatibility with existing conceptual solutions while maintaining the advantages of optical-based sensors. The results indicated that a combination of the BBR and luminescence methods with a ruby crystal in the proposed solution produced an average absolute error of 2.32 degrees C in the temperature range -40 degrees C to 820 degrees C over a measurement cycle time of 0.25 s.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20201 - Electrical and electronic engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_019%2F0000867" target="_blank" >EF16_019/0000867: Centrum výzkumu pokročilých mechatronických systémů</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    IEEE Transactions on Instrumentation and Measurement

  • ISSN

    0018-9456

  • e-ISSN

    1557-9662

  • Svazek periodika

    71

  • Číslo periodika v rámci svazku

    28 July 2022

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    nestrankovano

  • Kód UT WoS článku

    000838531900013

  • EID výsledku v databázi Scopus