Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Performance evaluation of RW-Quadrotor and Bi-Quadrotor for payload delivery

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27240%2F23%3A10253114" target="_blank" >RIV/61989100:27240/23:10253114 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://ietresearch.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1049/itr2.12403" target="_blank" >https://ietresearch.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1049/itr2.12403</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1049/itr2.12403" target="_blank" >10.1049/itr2.12403</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Performance evaluation of RW-Quadrotor and Bi-Quadrotor for payload delivery

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Payload delivery is one of the many Unmanned Aerial Vehicle (UAV) applications that save time, energy, and human resources. The present simulation study compares rotary-wing quadrotors (RW-Quadrotors) and tail-sitter biplane quadrotors (Bi-Quadrotors) under payload delivery conditions that help to choose the best UAV for the particular mission. A comparative study is performed based on (i) time taken to accomplish the given mission, (ii) trajectory tracking performance, (iii) motor speed throughout the entire flight envelope, and (iv) remains SoC (State of Charge) after the mission. Furthermore, a Backstepping Controller (BSC) and an Adaptive Backstepping Controller (ABSC) are developed for both UAVs to handle mass changes during flight while Genetic Algorithm (GA) is used for the gain optimization. MATLAB Simulink-based numerical simulation reveals that the Bi-Quadrotor has a lower average rotor speed than the RW-Quadrotor. However, the Bi-Quadrotor&apos;s SoC after the mission is higher than the RW-Quadrotor, and it took less time to accomplish the mission. The ABSC designed for RW-Quadrotor and Bi-Quadrotor effectively handles mass change during the mission. However, the BSC controller increases energy consumption for the Bi-Quadrotor in the presence of wind gusts.

  • Název v anglickém jazyce

    Performance evaluation of RW-Quadrotor and Bi-Quadrotor for payload delivery

  • Popis výsledku anglicky

    Payload delivery is one of the many Unmanned Aerial Vehicle (UAV) applications that save time, energy, and human resources. The present simulation study compares rotary-wing quadrotors (RW-Quadrotors) and tail-sitter biplane quadrotors (Bi-Quadrotors) under payload delivery conditions that help to choose the best UAV for the particular mission. A comparative study is performed based on (i) time taken to accomplish the given mission, (ii) trajectory tracking performance, (iii) motor speed throughout the entire flight envelope, and (iv) remains SoC (State of Charge) after the mission. Furthermore, a Backstepping Controller (BSC) and an Adaptive Backstepping Controller (ABSC) are developed for both UAVs to handle mass changes during flight while Genetic Algorithm (GA) is used for the gain optimization. MATLAB Simulink-based numerical simulation reveals that the Bi-Quadrotor has a lower average rotor speed than the RW-Quadrotor. However, the Bi-Quadrotor&apos;s SoC after the mission is higher than the RW-Quadrotor, and it took less time to accomplish the mission. The ABSC designed for RW-Quadrotor and Bi-Quadrotor effectively handles mass change during the mission. However, the BSC controller increases energy consumption for the Bi-Quadrotor in the presence of wind gusts.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20204 - Robotics and automatic control

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    IET Intelligent Transport Systems

  • ISSN

    1751-956X

  • e-ISSN

    1751-9578

  • Svazek periodika

    Neuveden

  • Číslo periodika v rámci svazku

    08

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    1-16

  • Kód UT WoS článku

    001043119100001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85166967761