Vývoj zásuvných modulů pro QGIS jako součást výuky programování v GIS
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27350%2F21%3A10248734" target="_blank" >RIV/61989100:27350/21:10248734 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://gisak.vsb.cz/GIS_Ostrava/GIS_Ova_2021/sbornik/index.html" target="_blank" >http://gisak.vsb.cz/GIS_Ostrava/GIS_Ova_2021/sbornik/index.html</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.31490/9788024845081-125" target="_blank" >10.31490/9788024845081-125</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vývoj zásuvných modulů pro QGIS jako součást výuky programování v GIS
Popis výsledku v původním jazyce
Zásuvné moduly pro QGIS znají všichni uživatelé tohoto populárního nástroje. Zároveň je to jedna z cest, jak se seznámit s jazykem Python a knihovnami pro práci s prostorovými daty. Programování je nedílnou součástí výuky geoinformatiky na VŠB-TUO, aktuálně je hlavním programovacím jazykem Python. V rámci výuky předmětu Programování II se vyučuje i využití tohoto jazyka pro zpracování prostorových dat. Zásuvné moduly nabízí snadný způsob, jak poměrně rychle umožnit studentům se s danými technologiemi seznámit. V roce 2020 proběhl zajímavý experiment, kdy se studenti zapojili do vývoje zásuvného modulu, který vyvinuli jiní autoři, konkrétně ze společnosti OpenGeoLabs. Jedná se o zásuvný modul zpřístupňující zdroje prostorových dat z České republiky a Slovenska. Kromě běžných zdrojů WMS a XYZ je součástí i jistá forma zásuvného mechanismu, kdy je možné přidávat i zdroje, které nejsou v podobě služeb, ale třeba jako CSV soubory publikované v prostředí WWW. Studenti se tak seznámili s možností, jak takový mechanismus realizovat. Dále se pak seznámili s technologií git, která umožňuje verzování zdrojového kódu při práci více programátorů na stejném projektu. Realizovali svůj první Fork a Pull request. Což znamená, že si vytvořili kopii (fork) originálního zásuvného modulu, doplnili svůj kód (nebo upravili existující) a pak požádali autory originálního kódu o zavedení nového kódu (pull request). Protože je dnes git považován za základní znalost vývoje aplikací, rozhodně tuto zkušenost zužitkují v praxi. Příspěvek si klade za cíl prezentovat zkušenosti z této spolupráce mezi praxí a akademickou sférou.
Název v anglickém jazyce
QGIS plugin development as a part of teaching programming in GIS
Popis výsledku anglicky
QGIS plugins are very popular. It is of the possibilities, how to become familiar with Python a libraries for spatial data processing. Programming is a part of study geoinformatics at VSB-TUO. The main programming language is Python. QGIS plugins offer easy way how to introduce these technologies to students. Students were joint to extending of plugin, which was developed by OpenGeoLabs company. This plugin makes accessible geodata from Czech Republic and Slovakia. There is a special mechanism, how to add new data sources (like CSV files published on the Internet) except common WMS and XYZ sources. Students made familiar with this mechanism, git technology for projects sharing and their version control. With this knowledge they added new geodata sources to QGIS plugin.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
10500 - Earth and related environmental sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Symposium GIS Ostrava 2021 : Prostorové služby pro Smart City a Smart Region : 17. - 19. března 2021 : videokonference
ISBN
978-80-248-4508-1
ISSN
1213-239X
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
1-7
Název nakladatele
Vysoká škola báňská-Technická univerzita Ostrava
Místo vydání
Ostrava
Místo konání akce
Ostrava
Datum konání akce
17. 3. 2021
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—