Únavové poškození konstrukčních ocelí při víceosé napjatosti železničních kol
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27360%2F02%3A00006964" target="_blank" >RIV/61989100:27360/02:00006964 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Únavové poškození konstrukčních ocelí při víceosé napjatosti železničních kol
Popis výsledku v původním jazyce
V příspěvku jsou prezentovány metody hodnocení vzniku mezního stavu únavového poškození uhlíkových ocelí určených pro výrobu kol železničních dvojkolí. Z údajů o podmínkách vzniku únavového porušení při jednoosém namáhání je za použití linearizované formy závislosti mezní hodnoty amplitudy napětí na součiniteli proměnlivosti cyklu navržena metoda výpočtu koeficientů Crosslandova, Sinesova a Dang Vanova kritéria mezního stavu únavy materiálu při víceosé napjatosti. Aplikace navržené metody na základní zátěžné stavy únavové zkoušky kol železničních dvojkolí vyrobených z podeutektoidní uhlíkové oceli umožňuje odhadnout úroveň bezpečnosti jejich provozu. V součinnosti s uplatněním metody konečných prvků lze navrženou metodu využít k optimalizovanému tvarovému designu kol železničních dvojkolí, ale i jiných konstrukčních částí namáhaných složitým časově proměnlivým polem napětí.
Název v anglickém jazyce
Fatigue damage of structural steels at multiaxial stress state of railway wheels
Popis výsledku anglicky
In the paper methods of assessment of fatigue damage appearing in carbon steels for railway wheel sets production are presented. Knowing conditions of fatigue damage at uniaxial loading and using linear form of relationship between limited value of stress amplitude and stress ratio the calculation method for coefficients of Sines, Crossland and Dang Van criteria of fatigue at multiaxial loading is proposed. The application of the method on essential loading states of fatigue test of railway wheels madefrom carbon steel enables to estimate service safety. Together with finite elements method the proposed method can be used to optimise shape design of railway wheel, and also for design of another engineering parts loaded by time alternating stress field.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JG - Hutnictví, kovové materiály
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA106%2F01%2F0342" target="_blank" >GA106/01/0342: Fyzikálně metalurgické aspekty únavového porušení konstrukčních ocelí při víceosé napjatosti cyklicky namáhaných strojních částí</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2002
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Hutnické listy
ISSN
0018-8069
e-ISSN
—
Svazek periodika
59
Číslo periodika v rámci svazku
9
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
14-21
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—