Influence of change of the ECAP tool channel geometry with inserted helix for strain hardening of the semis made of Al and Al alloys
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27360%2F10%3A86076424" target="_blank" >RIV/61989100:27360/10:86076424 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/61989100:27230/10:86076424
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Influence of change of the ECAP tool channel geometry with inserted helix for strain hardening of the semis made of Al and Al alloys
Popis výsledku v původním jazyce
Technology ECAp is at present the most verified technology for of UFG and nano-materials. Dependencies of impact of geometry of the ECAP channel on gradual achievement of hoght degree of deformation are well know. For achievement of this hight deformation it is necessary to choose also an optimum type of passes through the ECAP tool in dependence on the formed material. The paper analys influence of changes of the deformation routes on magnitude of intezity of deformation and intenzity os stress. Chanheof route of deformation is realised by new geometry of horizontal channel, which consists of classical square cross section followed by helix, while the outlet has also a square cross section. On the semis made of Al we have achieved an increase of intenzity of deformation by 25-30% at individual passes.
Název v anglickém jazyce
Influence of change of the ECAP tool channel geometry with inserted helix for strain hardening of the semis made of Al and Al alloys
Popis výsledku anglicky
Technology ECAp is at present the most verified technology for of UFG and nano-materials. Dependencies of impact of geometry of the ECAP channel on gradual achievement of hoght degree of deformation are well know. For achievement of this hight deformation it is necessary to choose also an optimum type of passes through the ECAP tool in dependence on the formed material. The paper analys influence of changes of the deformation routes on magnitude of intezity of deformation and intenzity os stress. Chanheof route of deformation is realised by new geometry of horizontal channel, which consists of classical square cross section followed by helix, while the outlet has also a square cross section. On the semis made of Al we have achieved an increase of intenzity of deformation by 25-30% at individual passes.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JR - Ostatní strojírenství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA101%2F08%2F1110" target="_blank" >GA101/08/1110: Vývoj nové technologie využívající vysoký stupeň deformace pro výrobu ultra-jemnozrnných materiálů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
International Research/Expert Conference, TMT 2009
ISBN
—
ISSN
1840-4944
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
—
Název nakladatele
Faculty of mechanical engineering in Zenica, Fakultetska 1, Zenica, B & H,
Místo vydání
Zenica
Místo konání akce
Mediterranean Cruise
Datum konání akce
11. 10. 2010
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—