Teorie a praxe fiskálního federalizmu v podmínkách Hospodářské a měnové unie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27510%2F01%3A00000617" target="_blank" >RIV/61989100:27510/01:00000617 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Teorie a praxe fiskálního federalizmu v podmínkách Hospodářské a měnové unie
Popis výsledku v původním jazyce
Teorie fiskálního federalizmu připisuje jednotlivým úrovním systému veřejných financí rozdílné funkce. Zatímco v případě alokační funkce nelze jednoznačně vymezit, ze které úrovně by mělo být zabezpečováno poskytování veřejných statků, v případě redistribuční a stabilizační funkce teorie v zásadě doporučuje výkon funkcí centralizovat. V USA, Kanadě, Německu a dalších zemích s víceúrovňovou vládou skutečně připadá na ústřední autority poměrně značný podíl na výkonu uvedených fiskálních funkcích. Oproti tomu v Evropské unii (EU) jsou z vrcholové úrovně spíše jen koordinovány aktivity jednotlivých nezávislých národních fiskálních autorit. Proč tomu tak je ? Je stávající situace udržitelná i v podmínkách rozvíjející se Evropské měnové a hospodářské unie (EMU) ? Nebo je možno očekávat postupný přerod konfederativního uspořádání EU ve standardně fungující federaci se silným mocenským centrem vybaveným prostředky pro efektivní realizaci fiskálních funkcí ? Na tyto a další otázky se pokusí odp
Název v anglickém jazyce
Fiscal Federalism in EMU: Theory and Experience
Popis výsledku anglicky
The theory of fiscal federalism assigns different functions to the particular levels of a public finance system. While it is not possible to specify explicitly which level of the system should be responsible for producing public goods in case of the allocation function, the theory clearly recommends a centralized model of the redistributive and stabilization policies. In the U.S., Canada, Germany and other countries with a multilevel government the central authorities dispose of a considerable part of the overall fiscal competences. However, compared to these countries, central authorities in the European Union (EU) rather coordinate independent fiscal policies of EU member states. Why is there a difference? Will this situation gradually change under the increasing influence of the Economic and Monetary Union (EMU) development? Will EU transform from the fiscal confederation into the fiscal federation in future? These and some other problems are discussed in the paper both from the the
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AH - Ekonomie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2001
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Teoretické a praktické aspekty veřejných financí
ISBN
80-7083-547-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
344-351
Název nakladatele
VŠE Praha
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
1. 1. 2001
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—