Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Teorie a praxe fiskálního federalizmu v podmínkách Hospodářské a měnové unie

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27510%2F01%3A00000617" target="_blank" >RIV/61989100:27510/01:00000617 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Teorie a praxe fiskálního federalizmu v podmínkách Hospodářské a měnové unie

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Teorie fiskálního federalizmu připisuje jednotlivým úrovním systému veřejných financí rozdílné funkce. Zatímco v případě alokační funkce nelze jednoznačně vymezit, ze které úrovně by mělo být zabezpečováno poskytování veřejných statků, v případě redistribuční a stabilizační funkce teorie v zásadě doporučuje výkon funkcí centralizovat. V USA, Kanadě, Německu a dalších zemích s víceúrovňovou vládou skutečně připadá na ústřední autority poměrně značný podíl na výkonu uvedených fiskálních funkcích. Oproti tomu v Evropské unii (EU) jsou z vrcholové úrovně spíše jen koordinovány aktivity jednotlivých nezávislých národních fiskálních autorit. Proč tomu tak je ? Je stávající situace udržitelná i v podmínkách rozvíjející se Evropské měnové a hospodářské unie (EMU) ? Nebo je možno očekávat postupný přerod konfederativního uspořádání EU ve standardně fungující federaci se silným mocenským centrem vybaveným prostředky pro efektivní realizaci fiskálních funkcí ? Na tyto a další otázky se pokusí odp

  • Název v anglickém jazyce

    Fiscal Federalism in EMU: Theory and Experience

  • Popis výsledku anglicky

    The theory of fiscal federalism assigns different functions to the particular levels of a public finance system. While it is not possible to specify explicitly which level of the system should be responsible for producing public goods in case of the allocation function, the theory clearly recommends a centralized model of the redistributive and stabilization policies. In the U.S., Canada, Germany and other countries with a multilevel government the central authorities dispose of a considerable part of the overall fiscal competences. However, compared to these countries, central authorities in the European Union (EU) rather coordinate independent fiscal policies of EU member states. Why is there a difference? Will this situation gradually change under the increasing influence of the Economic and Monetary Union (EMU) development? Will EU transform from the fiscal confederation into the fiscal federation in future? These and some other problems are discussed in the paper both from the the

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AH - Ekonomie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2001

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Teoretické a praktické aspekty veřejných financí

  • ISBN

    80-7083-547-8

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    344-351

  • Název nakladatele

    VŠE Praha

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    1. 1. 2001

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku