Ekonomiky regionů v televizním zpravodajství
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27510%2F17%3A10237980" target="_blank" >RIV/61989100:27510/17:10237980 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.icabr.com/respo/RESPO_2017.pdf" target="_blank" >http://www.icabr.com/respo/RESPO_2017.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Ekonomiky regionů v televizním zpravodajství
Popis výsledku v původním jazyce
Informace odrážející hospodářskou situaci v jednotlivých regionech lze považovat za významný prvek spoludeterminující prostorové chování obyvatelstva, podniků atd. Za objektivně uznávaný informační zdroj bývá považován Český statistický úřad, avšak informace z jednotlivých regionů poskytují rovněž televizní stanice v rámci svých zpravodajských relací. V konečném důsledku masová média konstruují virtuální portréty jednotlivých regionů. Podstatnou úlohu zde sehrává intenzita mediálního zájmu, ale také obsahové zaměření sdělovaných informací. Výsledný virtuální obraz přitom nemusí korespondovat s reálnými charakteristikami. Cílem předkládaného příspěvku je analyzovat a zhodnotit mediální příspěvky publikované v rámci televizního zpravodajství České televize, TV NOVA a FTV PRIMA. Pozornost je zaměřena na regiony NUTS III, tedy kraje České republiky. Pro vyjádření vzájemného vztahu mezi mediálními příspěvky a kraji byla aplikována vícerozměrná deskriptivní statistická metoda korespondenční analýzy. Prostorová distribuce zpravodajských příspěvků ukazuje na mediální atraktivitu Prahy a Středočeského kraje. Naopak za mediálně méně atraktivní lze považovat kraj Olomoucký, Zlínský a Vysočinu. Dlouhodobě problémové regiony Ústecký a Moravskoslezský tendují v televizním zpravodajství k tématům z oblasti hospodářské politiky. Plzeňský kraj je v médiích spojován s oblastí vědy a výzkumu.
Název v anglickém jazyce
Economies of Regions in TV News reporting
Popis výsledku anglicky
Information reflecting the economic situation in individual regions can be considered as a significant element co-determining spatial behavior of the population, enterprises, etc. The Czech Statistical Office is considered to be objectively recognized source of information, but information from individual regions are provided also by TV stations within their reporting sessions. Ultimately, mass media design virtual portrayals of individual regions. A key role here is played by the intensity of media interest, but also by the content focus of the information communicated. The resulting virtual portrayals may not correspond to the real characteristics of the regions. The objective of the paper is to analyze and evaluate the media contributions published within TV news coverage of Czech TV, TV NOVA and FTV PRIMA. Attention is focused on NUTS III regions in the Czech Republic. A multidimensional descriptive statistical method of correspondence analysis was applied in order to express the relationship between media contributions and regions. Spatial distribution of news reports shows the media attractiveness of Prague and Central Bohemia region. On the contrary, Olomouc, Zlín and Vysočina region are considered less attractive by the media. Ústí and Moravian-Silesian regions, which are problematic in the long term, tend towards TV news on economic policy issues. Pilsen region is associated with category of science and research.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50204 - Business and management
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference Region v rozvoji společnosti 2017
ISBN
978-80-7509-548-0
ISSN
—
e-ISSN
neuvedeno
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
926-936
Název nakladatele
Mendelova univerzita v Brně
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
19. 10. 2017
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—