Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

A comparison of technical efficiency between Spanish and Czech schools based on a stochastic meta-frontier production function

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27510%2F19%3A10243467" target="_blank" >RIV/61989100:27510/19:10243467 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    A comparison of technical efficiency between Spanish and Czech schools based on a stochastic meta-frontier production function

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The publication of the results of the last edition of the Programme for International Student Assessment report (PISA) in 2015 has underlined a great equality between the values obtained by Spain and the Czech Republic. However, while Spain slightly worsened in Science and improved in Mathematics and Reading, the Czech Republic, with traditionally better result, fell in all areas, balancing the results of both countries. The aim of the present paper is to examine the observed differences in students&apos; test performance across Spain and Czech Republic schools. For this purpose, we consider that education is a multi-input production process subject to inefficient behaviour, which can be identified at school level using a parametric stochastic distance function approach. We use a two-step method. First, two stochastic frontier production functions are approached to estimate technical efficiency (TE) scores for schools in each country and second, a stochastic meta-frontier production function is approached to calculate comparable TE measures in order to estimate the gap between countries and the contributing factors.

  • Název v anglickém jazyce

    A comparison of technical efficiency between Spanish and Czech schools based on a stochastic meta-frontier production function

  • Popis výsledku anglicky

    The publication of the results of the last edition of the Programme for International Student Assessment report (PISA) in 2015 has underlined a great equality between the values obtained by Spain and the Czech Republic. However, while Spain slightly worsened in Science and improved in Mathematics and Reading, the Czech Republic, with traditionally better result, fell in all areas, balancing the results of both countries. The aim of the present paper is to examine the observed differences in students&apos; test performance across Spain and Czech Republic schools. For this purpose, we consider that education is a multi-input production process subject to inefficient behaviour, which can be identified at school level using a parametric stochastic distance function approach. We use a two-step method. First, two stochastic frontier production functions are approached to estimate technical efficiency (TE) scores for schools in each country and second, a stochastic meta-frontier production function is approached to calculate comparable TE measures in order to estimate the gap between countries and the contributing factors.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50202 - Applied Economics, Econometrics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EE2.3.20.0296" target="_blank" >EE2.3.20.0296: Výzkumný tým pro modelování ekonomických a finančních procesů na VŠB-TU Ostrava</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Proceedings of the 13th International Conference on Strategic Management and its Support by Information Systems: May 21th-22th, 2019, Ostrava, Czech Republic

  • ISBN

    978-80-248-4305-6

  • ISSN

    2570-5776

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    300-309

  • Název nakladatele

    VŠB - Technical University of Ostrava

  • Místo vydání

    Ostrava

  • Místo konání akce

    Ostrava

  • Datum konání akce

    21. 5. 2019

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku