Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The power of sentiment: Irrational beliefs of households and consumer loan dynamics

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27510%2F22%3A10249823" target="_blank" >RIV/61989100:27510/22:10249823 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216224:14560/22:00125370 RIV/00216208:11230/22:10454269

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S157230892200002X" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S157230892200002X</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.jfs.2022.100973" target="_blank" >10.1016/j.jfs.2022.100973</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The power of sentiment: Irrational beliefs of households and consumer loan dynamics

  • Popis výsledku v původním jazyce

    We examine whether household sentiment can explain fluctuations in newly issued consumer loans. We construct a novel measure of household sentiment using detailed data from the harmonized consumer surveys conducted in European countries. We differentiate between rational sentiment, which mimics dynamics in macroeconomic fundamentals, and irrational sentiment, which proxies households&apos; optimism/pessimism on top of their rationally sourced beliefs. We show that shocks to the sentiment of households do have a measurable impact on growth of consumer loans. Specifically, we assert a significantly positive role of irrational sentiment on top of the economic fundamentals identified in the literature. Moreover, a closer examination reveals that the studied relationship is not symmetric over the business cycle - the effect of irrational sentiment is present only in periods in which a country&apos;s output is well above its potential.

  • Název v anglickém jazyce

    The power of sentiment: Irrational beliefs of households and consumer loan dynamics

  • Popis výsledku anglicky

    We examine whether household sentiment can explain fluctuations in newly issued consumer loans. We construct a novel measure of household sentiment using detailed data from the harmonized consumer surveys conducted in European countries. We differentiate between rational sentiment, which mimics dynamics in macroeconomic fundamentals, and irrational sentiment, which proxies households&apos; optimism/pessimism on top of their rationally sourced beliefs. We show that shocks to the sentiment of households do have a measurable impact on growth of consumer loans. Specifically, we assert a significantly positive role of irrational sentiment on top of the economic fundamentals identified in the literature. Moreover, a closer examination reveals that the studied relationship is not symmetric over the business cycle - the effect of irrational sentiment is present only in periods in which a country&apos;s output is well above its potential.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50200 - Economics and Business

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA19-19485S" target="_blank" >GA19-19485S: Prostorová dynamika a nerovnost: Role konektivity a přístupu k financím</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Financial Stability

  • ISSN

    1572-3089

  • e-ISSN

    1878-0962

  • Svazek periodika

    59

  • Číslo periodika v rámci svazku

    April

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    "Article Number 100973"

  • Kód UT WoS článku

    000781270000002

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85124005294