Zkoumání vazby mezi ohybovým a torzním kmitáním z důvodu přítomnosti příčné únavo-vé trhliny v rotorové soustavě uložené v radiálních aktivních magnetických ložiskách
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27690%2F07%3A00016674" target="_blank" >RIV/61989100:27690/07:00016674 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Study of coupling between bending and torsional vibration of cracked rotor system supported by radial active magnetic bearings
Popis výsledku v původním jazyce
The coupling of bending and torsional vibration due to the presence of transverse fatigue crack in a rotor system supported by radial active magnetic bearings (AMB) is investigated. For this purpose the modified stiff-ness matrix with six degrees of freedom per node is used and takes into account all the coupling phenomena that exists in a cracked rotor. The partial opening and closing of crack is considered by means of status of stress in-tensity factor along the crack edge. The equation of motion of rotor system is nonlinear due to response depend-ent non-linear breathing crack model and nonlinear force coupling introduced by AMB. A response of the rotor system is obtained by direct integration of nonlinear equation of motion. When the torsional harmonic excitation is applied to the rotor system with the crack then the sum and difference of torsional frequency around a bending natural frequency is observed in the lateral vibration spectrum. Influence of different values of crack para
Název v anglickém jazyce
Study of coupling between bending and torsional vibration of cracked rotor system supported by radial active magnetic bearings
Popis výsledku anglicky
The coupling of bending and torsional vibration due to the presence of transverse fatigue crack in a rotor system supported by radial active magnetic bearings (AMB) is investigated. For this purpose the modified stiff-ness matrix with six degrees of freedom per node is used and takes into account all the coupling phenomena that exists in a cracked rotor. The partial opening and closing of crack is considered by means of status of stress in-tensity factor along the crack edge. The equation of motion of rotor system is nonlinear due to response depend-ent non-linear breathing crack model and nonlinear force coupling introduced by AMB. A response of the rotor system is obtained by direct integration of nonlinear equation of motion. When the torsional harmonic excitation is applied to the rotor system with the crack then the sum and difference of torsional frequency around a bending natural frequency is observed in the lateral vibration spectrum. Influence of different values of crack para
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JR - Ostatní strojírenství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GP101%2F07%2FP368" target="_blank" >GP101/07/P368: Numerické modelování kmitání rotorových soustav uložených v aktivních magnetických ložiskách pracujících za nežádoucích provozních podmínek</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2007
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Applied and Computational Mechanics
ISSN
1802-680X
e-ISSN
—
Svazek periodika
1
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
427-436
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—