Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Stav hudebního dění za episkopátu kardinála Františka Dietrichsteina (1599-1636), Sonda do historie hudebního provozu v Kroměříži, Olomouci a Mikulově v letech 1599-1636

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F04%3A00006900" target="_blank" >RIV/61989592:15210/04:00006900 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Stav hudebního dění za episkopátu kardinála Františka Dietrichsteina (1599-1636), Sonda do historie hudebního provozu v Kroměříži, Olomouci a Mikulově v letech 1599-1636

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V minulosti byly biskupské dvory spolu s kláštery a panovnickými centry hlavními místy, kde se hudba provozovala na vysoké úrovni. Na Moravě byl takovýmto místem dvůr olomouckého biskupa. Kardinál František Dietrichstein, olomoucký biskup v letech 1599-1636, byl uměnímilovný člověk, a proto ani v jeho sídle nechyběla hudba. Biskupská sídla kardinála Dietrichsteina (Kroměříž a Olomouc) navazovala po hudební stránce na předchozí vývoj a byla jakýmsi centrem vzorového provozu chrámové hudby. Mikulov jako kardinálovo knížecí sídlo bylo naopak místem, kde mohl bez omezení zavádět novoty nejen do chodu celého panství, ale i do hudebního dění. Ze samotného města se tak stalo hudební centrum, které vyniklo založením prvních hudebních fundací na Moravě a provozováním soudobých barokních skladeb.

  • Název v anglickém jazyce

    The state of musique during the reign of bishop Cardinal František Dietrichstein (1599-1636)

  • Popis výsledku anglicky

    In the past the bishop courts together with the monasteries and the royal centers served as the most important places, where was the music carried on a very high level. In Moravia there was the court of the bishop of Olomouc, which served as such a place. Cardinal Frantisek Dietrichstein, the bishop of Olomouc during the years 1599-1636, was the art lover and that is why the music was indispensable in his residence. The bishop residence of Cardinal Dietrichstein (Kremsier and Olmütz) was connected, in amusical way, to previous development and served as a center of choir music. Nikolsburg as Cardinal?s residence, was on the contrary the place, where he could introduce the innovations concerning the running of the residence and even the music without any restrictions. This place developed into the musical center, which is known by establishing the first musical fundaments in Moravia and also by keeping contemporary baroque compositions.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AB - Dějiny

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2004

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Hudba v Olomouci, historie a současnost II, Kritické edice hudebních památek VII, In honorem Robert Smetana

  • ISBN

    80-244-0928-3

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

  • Název nakladatele

    Univerzita Palackého

  • Místo vydání

    Olomouc

  • Místo konání akce

  • Datum konání akce

  • Typ akce podle státní příslušnosti

  • Kód UT WoS článku