Lutheránský aristotelismus - Philipp Melanchthon
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F05%3A00002525" target="_blank" >RIV/61989592:15210/05:00002525 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Lutheránský aristotelismus - Philipp Melanchthon
Popis výsledku v původním jazyce
Navzdory Lutherovu odsouzení Aristotela a veškeré filosofie, která podle něj pravdu spíše zatemňuje, než osvětluje, považoval jeho nejbližší spolupracovník Philipp Melanchthon sám sebe za aristotelika a na aristotelském základě se pokusil vybudovat systém vědění, který se stal předmětem výuky na lutheránských universitách v 16. století. Tento článek shrnuje základní rysy Melanchthonova přístupu k Aristotelově filosofii v oblasti logiky, etiky a přírodní filosofie. Ačkoliv Melanchthon navazuje na humanistický ideál očištění antického dědictví, nelze považovat jeho aristotelismus za "čistý". Výrazným nearistotelským prvkem je mimo jiné jeho pojetí přirozených znalostí (notitiae naturales), které prostupuje jeho logikou, etikou i noetikou. Především všakje účelem jeho recepce Aristotela obhajoba Lutherovy věci, což se projevuje zacílením logiky a rétoriky na výklad bible v kontextu principu Sola Scriptura, v odmítání středověkého pojetí blaženosti, v zasazení antropologie do dialektiky z
Název v anglickém jazyce
Lutheran Aristotelianism - Philipp Melanchthon
Popis výsledku anglicky
Despite the fact that Luther radically condemned Aristotle and the whole philosophy, which according to him rather obfuscates the truth than clarifies, his the closest colleague Philipp Melanchthon considered himself to be an Aristotelian and on the aristotelian foundations tried to build up a system of science which became a subject of teaching at Lutheran universities in the 16th century. This article summed up the basic features of Melanchthons approach to the philosophy of Aristotle in the area of logic, ethics and natural philosophy. Although Melanchthon picks up the humanistic ideal of purifying the classical heritage, his Aristotelianism is not to be considered as "pure". His conception of natural knowledge (notitiae naturales) which penetrateshis logic, ethics and epistemology as well is a substantial non-aristotelian element in his philosophy among others. In the first instance, however, the purpuse of his reception of Aristotle is the defence of Luther´s case: the aim of log
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LN00A011" target="_blank" >LN00A011: Centrum pro práci s patristickými, středověkými a renesančními texty</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2005
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia neoaristotelica
ISSN
1214-8407
e-ISSN
—
Svazek periodika
2
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
67-82
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—