Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Může být lingvistická terminologie užitečná hudební teorii? (K analogii hudby a řeči)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F05%3A33136723" target="_blank" >RIV/61989592:15210/05:33136723 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Může být lingvistická terminologie užitečná hudební teorii? (K analogii hudby a řeči)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Klíčovým bodem úvah této studie, jež se snaží řešit titulní otázku, zda může být lingvistická terminologie užitečná hudební teorii, je flexe, flexibilita jak jazykových, tak hudebních útvarů. Snahou je ukázat možnost aplikace fonologické nomenklatury nahudební materii, která by mohla vést ke zpřesnění hudebněteoretického metajazyka. Tento text se zabývá některými vágními pojmy, resp. jejich vágním zacházením s nimi, např. u definic a deskripce hudebních stupnic, kdy se někdy nedostatečně rozlišuje mezistupněm a tónem jako reprezentantem stupně (tedy jakési obdoby jazykového langue a parole). Už zde je zřetelný princip variantnosti a ohýbání stupňů/tónů. Jsou zde rovněž v přehledu stručně zmíněny hudebněteoretické práce, které se již dříve nějakým způsobem k jevům tónové flexe vyjadřovaly. Flexibilita stupňů/tónů je probírána na stupnici mollové aiolské a některých škálách bluesových (osmi- a devítitónových), stupnici chromatické a tzv. ultadiatonické, která je sestavena na základě pa

  • Název v anglickém jazyce

    Can the Linguistic Terminology Be Profitable to the Musical Theory? (Towards an Analogy between Music and Speech)

  • Popis výsledku anglicky

    The key point of the study striving to solve the title question (whether the linguistic terminology can be profitable to the musical theory) is inflection, flexibility of both language and musical forms. It is to show the possibility of applying phonological nomenclature to the musical material which could lead to putting the musical theoretical metalanguage more precisely. The text deals with some vague notions, let us say with the vague treatment of them, for example the definitions and descriptions of the musical scales ? the grade and the tone as its representative are sometimes not satisfactorily distinguished (consequently, an analogy of langue and parole). Here the principle of variability and inflection of grades/tones is obvious. What is alsosynoptically mentioned in the study are the theoretical works which somehow have implied the tone inflection phenomena before. The inflection of grades/tones is studied within the minor aiol scale, some blues scales (eight and nine tones'

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AI - Jazykověda

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2005

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Philosophica, Moravica - Studia Moravica

  • ISSN

    1801-7061

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    3

  • Číslo periodika v rámci svazku

    N

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    301-311

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus