Může být lingvistická terminologie užitečná hudební teorii? (K analogii hudby a řeči)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F05%3A33136723" target="_blank" >RIV/61989592:15210/05:33136723 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Může být lingvistická terminologie užitečná hudební teorii? (K analogii hudby a řeči)
Popis výsledku v původním jazyce
Klíčovým bodem úvah této studie, jež se snaží řešit titulní otázku, zda může být lingvistická terminologie užitečná hudební teorii, je flexe, flexibilita jak jazykových, tak hudebních útvarů. Snahou je ukázat možnost aplikace fonologické nomenklatury nahudební materii, která by mohla vést ke zpřesnění hudebněteoretického metajazyka. Tento text se zabývá některými vágními pojmy, resp. jejich vágním zacházením s nimi, např. u definic a deskripce hudebních stupnic, kdy se někdy nedostatečně rozlišuje mezistupněm a tónem jako reprezentantem stupně (tedy jakési obdoby jazykového langue a parole). Už zde je zřetelný princip variantnosti a ohýbání stupňů/tónů. Jsou zde rovněž v přehledu stručně zmíněny hudebněteoretické práce, které se již dříve nějakým způsobem k jevům tónové flexe vyjadřovaly. Flexibilita stupňů/tónů je probírána na stupnici mollové aiolské a některých škálách bluesových (osmi- a devítitónových), stupnici chromatické a tzv. ultadiatonické, která je sestavena na základě pa
Název v anglickém jazyce
Can the Linguistic Terminology Be Profitable to the Musical Theory? (Towards an Analogy between Music and Speech)
Popis výsledku anglicky
The key point of the study striving to solve the title question (whether the linguistic terminology can be profitable to the musical theory) is inflection, flexibility of both language and musical forms. It is to show the possibility of applying phonological nomenclature to the musical material which could lead to putting the musical theoretical metalanguage more precisely. The text deals with some vague notions, let us say with the vague treatment of them, for example the definitions and descriptions of the musical scales ? the grade and the tone as its representative are sometimes not satisfactorily distinguished (consequently, an analogy of langue and parole). Here the principle of variability and inflection of grades/tones is obvious. What is alsosynoptically mentioned in the study are the theoretical works which somehow have implied the tone inflection phenomena before. The inflection of grades/tones is studied within the minor aiol scale, some blues scales (eight and nine tones'
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2005
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Philosophica, Moravica - Studia Moravica
ISSN
1801-7061
e-ISSN
—
Svazek periodika
3
Číslo periodika v rámci svazku
N
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
301-311
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—