Aktuální podoby literárních deníků českých spisovatelů (nad knihami Jaroslava Formánka, Tobiáše Jirouse a Michala Viewegha)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F09%3A10216218" target="_blank" >RIV/61989592:15210/09:10216218 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Aktuální podoby literárních deníků českých spisovatelů (nad knihami Jaroslava Formánka, Tobiáše Jirouse a Michala Viewegha)
Popis výsledku v původním jazyce
V úvodu příspěvku je připomenuta konjunktura deníkové a memoárové literatury z prvních polistopadových let. Jádro stati je věnováno reflexi osudů tzv. literárních deníků v české literatuře během první dekády nového století. Detailnější analýze a interpretaci jsou podrobeny literární deníky tří polistopadových debutantů Jaroslava Formánka, Tobiáše Jirouse a Michala Viewegha. Po určení specifických znaků jejich děl (rozsáhlé využití mediálních zpráv u Formánka, minimalistická metoda u Jirouse, voluntaristické vyrovnání se s dříve odmítaným žánrem u Viewegha) následují závěry, podle nichž rozmach tzv. autenticitních žánrů byl hlavně výsledkem politických poměrů a nastřádáním takto pojatých děl v autorských šuplících. V následující dekádě si svou atraktivitu (pro autory i čtenáře) udržely, byť ve znatelně menší míře, především literární deníky, což potvrzují nejen knihy výše zmíněných autorů mladší a střední generace, ale i jejich starších kolegů Evy Kantůrkové a zejména Ludvíka Vaculíka.
Název v anglickém jazyce
CURRENT FORMS OF LITERARY DIARIES OF CZECH WRITERS (ON BOOKS BY JAROSLAV FORMÁNEK, TOBIÁŠ JIROUS AND MICHAL VIEWEGH)
Popis výsledku anglicky
In the introduction of the treatise, the boom of literary diaries and memoirs in the years immediately following 1989 are mentioned. Main part of the study deals with the fate of so-called literary diaries in the Czech literature written in the first decade of the 21st century. Literary diaries of three after-November debutants, Jaroslav Formánek, Tobiáš Jirous and Michal Viewegh, are analyzed in detail and interpreted there. Author of the study identifies specific features of individual works (extensive use of media news in Formanek books, the minimalist method used by Jirous, a voluntary reception of originally rejected genre in Viewegh books) and declares that the boom of authenticity genres resulted mainly from the change of political situation andsimultanious edition of memoirs that had been written long before they could be published. In the decade to come, literary memoirs retained only part of the attractiveness they had had for both authors and readers after 1989.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Bohemica Olomucensia
ISSN
1803-876X
e-ISSN
—
Svazek periodika
1
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—