Hodnocení efektivity dopravně bezpečnostních kampaní
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F10%3A10215311" target="_blank" >RIV/61989592:15210/10:10215311 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hodnocení efektivity dopravně bezpečnostních kampaní
Popis výsledku v původním jazyce
V předkládaném článku se zabýváme problematikou efektivnosti dopravně bezpečnostních kampaní a možnostmi hodnocení efektivity. Prezentujeme výstupy tří projektů Evropské komise (CAST, GADGET a INFOEFEKT) zaměřených na hodnocení efektivity kampaní. Celkově bylo hodnoceno 433 kampaní pomocí metaanalýzy a byly identifikovány proměnné, které se jeví jako klíčové pro zvyšování efektivity kampaní. Můžeme konstatovat, že dopravně bezpečnostní kampaně jsou efektivní pouze v uřčitých oblastech, a to v případech,kdy se kampaň zaměřuje obecně na snižování nehodovosti, na zvyšování schopnosti správně vyhodnocovat rizika, dodržování přednosti v jízdě, nedodržování maximální povolené rychlosti, používání bezpečnostních pásů. Neprokázalo se, že by kampaně měly významný vliv na snížení případů jízdy pod vlivem alkoholu ani na změnu celkových postojů účastníků dopravy k bezpečnosti silničního provozu (resp. k rizikovému chování v dopravě).
Název v anglickém jazyce
Evaluation of campaigns in traffic safety
Popis výsledku anglicky
In the present article we focus on the effectiveness of traffic safety campaigns and the possibilities of its evaluation. We present the outcomes of three projects of the European Commission (CAST, GADGET and INFOEFEKT) which focus on evaluation of campaigns effectiveness. Overall, 433 campaigns were evaluated by meta-analysis and we identified variables that appear to be crucial for increasing the effectiveness of campaigns. We can conclude that road safety campaigns are effective only in certain areasof risky behavior. These areas are: proper risk assessment, compliance of way, speeding, safety belt use and reduction of accidents. There is no evidence that the campaign had a significant effect on reducing cases of driving under the influence of alcohol, or to change the overall attitude of drivers to traffic safety (or to risky behavior in traffic).
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/CG911-106-170" target="_blank" >CG911-106-170: Aktualizace "METODIKY 9202" - metodiky k vyšetřování a posuzování řidičů motorových vozidel dopravními psychology</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Doprava
ISSN
0012-5520
e-ISSN
—
Svazek periodika
52
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
8-11
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—