Analýza (narativních) textů a teorie komunikace. Polemika s ekovskou koncepcí abstraktních subjektů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F10%3A10219206" target="_blank" >RIV/61989592:15210/10:10219206 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Analýza (narativních) textů a teorie komunikace. Polemika s ekovskou koncepcí abstraktních subjektů
Popis výsledku v původním jazyce
Hlavní motivací pro zavádění abstraktních subjektů v literární vědě je analýza fungování literárního díla v komunikačním procesu mezi autorem a čtenářem. Na ecovské teorii abstraktních subjektů lze sledovat především dva problémy: efektivitu zavedení daného konceptuálního rámce a jeho aplikaci na analýzu komunikačních rovin v narativním textu. Předložená studie usiluje především o kritické zhodnocení způsobu, jakým Eco pracuje s předpokladem abstraktních subjektů modelového autora a modelového čtenáře,a měla by nabízet reflexi možných postojů v konkrétní literárněvědní diskuzi, a na základě toho vymezit prostor dílčím diskuzím mezi jednotlivými stanovisky a zamezit vzniku pseudosporů plynoucích z nevyjasnění předpokládaného (meta)teoretického rámce.
Název v anglickém jazyce
A polemic with The Eco conception of abstract subjects: an analysis of narrative texts and communication theory
Popis výsledku anglicky
The chief motivation for introducing abstract subjects in literary studies is the analysis of the operation of the work of literature in the process of communication between author and reader. One observes two main problems with Eco's theory of abstractsubjects: the effectiveness of introducing aconceptual framework and its application to the analysis of the levels of communication in the narrative text. The article intends to offer reflections on possible approaches in aspecific literary studies debate, and, on this basis, to define the space for more narrowly defined discussions with individual standpoints, and to limit the emergence of pseudodiscussions that arise from fuzzy (meta)theoretical framework.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Česká literatura
ISSN
0009-0468
e-ISSN
—
Svazek periodika
58
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—