Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Ladislav Helge - Cesta za občanským filmem

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F11%3A33116821" target="_blank" >RIV/61989592:15210/11:33116821 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Ladislav Helge - Cesta za občanským filmem

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Ladislav Helge je považován za jednoho z nejangažovanějších filmových tvůrců v dějinách české kinematografie. Filmy jako Škola otců, Velká samota a Stud v 50. a 60. letech minulého století ostře vystupovaly proti stranické demagogii a estetice a jsou dodnes cenným svědectvím o soupeření svobodného tvůrčího vyjádření s cenzurou a komunistickou představou o kultuře a jejím poslání. Helge do kinematografie vstoupil záhy po druhé světové válce a jeho aktivní filmařská dráha skončila s nástupem normalizace,kdy mu byla jako nepříteli nového režimu zcela znemožněna práce v oboru. V první polovině jsou představena jednotlivá filmová díla a přiblížen kontext kinematografie, druhý díl tvoří rozsáhlé interview vznikající v rozpětí několika let.

  • Název v anglickém jazyce

    The Journey toward Citizen's Cinema

  • Popis výsledku anglicky

    Ladislav Helge is considered to be one of the most engaged filmmakers in the history of Czech cinematography. In the 1950s and 1960s, his films - particularly School for Fathers (Škola otců), Great Solitude (Velká samota) and Shame (Stud) - spoke out strongly against political demagogy and aesthetics and, even today, they provide very valuable evidence of the clash between free creative expression on one hand and censorship and the communist concept of culture and its function on the other. Helge started to work in cinematography shortly after the Second World War; his active film career ended with the start of normalization when he was forbidden to work in his profession as an enemy of the new regime. In his work, Helge fought for the truthfulness offilm art, and he transcended the boarders of social realism preferred by the communist nomenclature of the 1950s. His debut School for Fathers was one of the first films to work with an open ending, and its realistic approach motivated th

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2011

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7294-588-7

  • Počet stran knihy

    228

  • Název nakladatele

    Host

  • Místo vydání

    Brno

  • Kód UT WoS knihy