Ladislav Helge - Cesta za občanským filmem
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F11%3A33116821" target="_blank" >RIV/61989592:15210/11:33116821 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Ladislav Helge - Cesta za občanským filmem
Popis výsledku v původním jazyce
Ladislav Helge je považován za jednoho z nejangažovanějších filmových tvůrců v dějinách české kinematografie. Filmy jako Škola otců, Velká samota a Stud v 50. a 60. letech minulého století ostře vystupovaly proti stranické demagogii a estetice a jsou dodnes cenným svědectvím o soupeření svobodného tvůrčího vyjádření s cenzurou a komunistickou představou o kultuře a jejím poslání. Helge do kinematografie vstoupil záhy po druhé světové válce a jeho aktivní filmařská dráha skončila s nástupem normalizace,kdy mu byla jako nepříteli nového režimu zcela znemožněna práce v oboru. V první polovině jsou představena jednotlivá filmová díla a přiblížen kontext kinematografie, druhý díl tvoří rozsáhlé interview vznikající v rozpětí několika let.
Název v anglickém jazyce
The Journey toward Citizen's Cinema
Popis výsledku anglicky
Ladislav Helge is considered to be one of the most engaged filmmakers in the history of Czech cinematography. In the 1950s and 1960s, his films - particularly School for Fathers (Škola otců), Great Solitude (Velká samota) and Shame (Stud) - spoke out strongly against political demagogy and aesthetics and, even today, they provide very valuable evidence of the clash between free creative expression on one hand and censorship and the communist concept of culture and its function on the other. Helge started to work in cinematography shortly after the Second World War; his active film career ended with the start of normalization when he was forbidden to work in his profession as an enemy of the new regime. In his work, Helge fought for the truthfulness offilm art, and he transcended the boarders of social realism preferred by the communist nomenclature of the 1950s. His debut School for Fathers was one of the first films to work with an open ending, and its realistic approach motivated th
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7294-588-7
Počet stran knihy
228
Název nakladatele
Host
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS knihy
—