Hanojská věž - moudrost staré legendy v diagnostice exekutivních funkcí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F11%3A33139168" target="_blank" >RIV/61989592:15210/11:33139168 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hanojská věž - moudrost staré legendy v diagnostice exekutivních funkcí
Popis výsledku v původním jazyce
Úvod: První zmínky o Hanojské věži se vztahují ke staroindické legendě. Pro matematiku a psychologii metodu znovuobjevil E. Lucas r.1883. Test Hanojské věže je koncipován jako hlavolam, který zachycuje schopnost plánovat, kontrolovat a propojovat informace v rámci kognitivních subsystémů. Cíl: Na základě nových pravidel administrace testu, vhodných pro klinické využití, jsme vytvořili první normativní soubor kognitivně zdravých starších osob (n=91, 37 mužů, 54 žen; prům.věk 72,5 let, Me=70 let, SD=7,14). Sledovány byly ukazatele: čas řešení jednotlivých obtížností testu, počet pohybů, počet pravých a nepravých perseverací, počet porušení pravidel. Výsledek: Vytvořili jsme percentilové normy času řešení a počtu pohybů pro každou aplikovanou obtížnost testu (3D, 4D, 5D). Výsledky jsou doplněny průměry a odchylkami všech sledovaných parametrů.
Název v anglickém jazyce
Tower of Hanoi - wisdom of an old legend in executive functions assessment
Popis výsledku anglicky
The first remarks on the Hanoi tower relate to an old Indian legend. E. Lucas reinvented the method for mathematics and psychology in 1883. The Tower of Hanoi test is designed as a puzzle which records plan, control and interconnect information abilitiesin the frame of cognitive subsystems. Aim: We created the first normative sample of cognitively healthy older persons (N = 91, 37 men, 54 women; average age 72, 5 years, Me = 70 y., SD = 7, 14) based on new test administration rules. We followed indicators: solving time of particular test levels, number of movements, number of genuine and ungenuine perseverations and number of breaking the rules. Result: We created percentile norms of the solving time and the number of movements for each applied test difficulty (3D, 4D, 5D). The results are completed by mean values and standard deviations of all monitored parameters.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Cesty k múdrosti
ISBN
978-80-8127-046-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
82-87
Název nakladatele
Stimul
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
Bratislava
Datum konání akce
5. 9. 2011
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—