Teaching Haskalah - Haskalah and teaching: Jewish education in the Czech Lands
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F12%3A33142400" target="_blank" >RIV/61989592:15210/12:33142400 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1080/1462169X.2012.729969" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1080/1462169X.2012.729969</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1080/1462169X.2012.729969" target="_blank" >10.1080/1462169X.2012.729969</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Teaching Haskalah - Haskalah and teaching: Jewish education in the Czech Lands
Popis výsledku v původním jazyce
The educational reforms proposed by Haskalah sought for an integration of Jewish (religious) and secular studies. The German-Jewish school system that was established in the period of Joseph II, on the other hand, deliberately excluded religious subjectsfrom the curriculum. This paper argues that the economic independence which Jewish teachers enjoyed in the Josephine school system turned them into an alternative Jewish elite that considerably contributed to the modernization of Czech Jewry and ultimately promoted Haskalah's agenda. The argument is illustrated by presenting three educators from the Czech Lands: Peter Beer (1758-1838), Herz Homberg (1749-1841) and Naphtali Benet (1789/94-1857), and their respective attempts to re-model Jewish educationby the publication of textbooks.
Název v anglickém jazyce
Teaching Haskalah - Haskalah and teaching: Jewish education in the Czech Lands
Popis výsledku anglicky
The educational reforms proposed by Haskalah sought for an integration of Jewish (religious) and secular studies. The German-Jewish school system that was established in the period of Joseph II, on the other hand, deliberately excluded religious subjectsfrom the curriculum. This paper argues that the economic independence which Jewish teachers enjoyed in the Josephine school system turned them into an alternative Jewish elite that considerably contributed to the modernization of Czech Jewry and ultimately promoted Haskalah's agenda. The argument is illustrated by presenting three educators from the Czech Lands: Peter Beer (1758-1838), Herz Homberg (1749-1841) and Naphtali Benet (1789/94-1857), and their respective attempts to re-model Jewish educationby the publication of textbooks.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AB - Dějiny
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Jewish Enlightenment in the Czech Lands. Jewish Culture and History,
ISSN
1462-169X
e-ISSN
—
Svazek periodika
13
Číslo periodika v rámci svazku
2-3
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
93-107
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—