Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Teaching Haskalah - Haskalah and teaching: Jewish education in the Czech Lands

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F12%3A33142400" target="_blank" >RIV/61989592:15210/12:33142400 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/1462169X.2012.729969" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1080/1462169X.2012.729969</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/1462169X.2012.729969" target="_blank" >10.1080/1462169X.2012.729969</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Teaching Haskalah - Haskalah and teaching: Jewish education in the Czech Lands

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The educational reforms proposed by Haskalah sought for an integration of Jewish (religious) and secular studies. The German-Jewish school system that was established in the period of Joseph II, on the other hand, deliberately excluded religious subjectsfrom the curriculum. This paper argues that the economic independence which Jewish teachers enjoyed in the Josephine school system turned them into an alternative Jewish elite that considerably contributed to the modernization of Czech Jewry and ultimately promoted Haskalah's agenda. The argument is illustrated by presenting three educators from the Czech Lands: Peter Beer (1758-1838), Herz Homberg (1749-1841) and Naphtali Benet (1789/94-1857), and their respective attempts to re-model Jewish educationby the publication of textbooks.

  • Název v anglickém jazyce

    Teaching Haskalah - Haskalah and teaching: Jewish education in the Czech Lands

  • Popis výsledku anglicky

    The educational reforms proposed by Haskalah sought for an integration of Jewish (religious) and secular studies. The German-Jewish school system that was established in the period of Joseph II, on the other hand, deliberately excluded religious subjectsfrom the curriculum. This paper argues that the economic independence which Jewish teachers enjoyed in the Josephine school system turned them into an alternative Jewish elite that considerably contributed to the modernization of Czech Jewry and ultimately promoted Haskalah's agenda. The argument is illustrated by presenting three educators from the Czech Lands: Peter Beer (1758-1838), Herz Homberg (1749-1841) and Naphtali Benet (1789/94-1857), and their respective attempts to re-model Jewish educationby the publication of textbooks.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AB - Dějiny

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Jewish Enlightenment in the Czech Lands. Jewish Culture and History,

  • ISSN

    1462-169X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    13

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2-3

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    93-107

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus