Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

'Then draw the Curtaines againe': The Strange Case of Good Duke Humphrey (of William Shakespeare's Henry VI, Part Two)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F13%3A33149462" target="_blank" >RIV/61989592:15210/13:33149462 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.lancaster.ac.uk/luminary/issue3/Issue3article5.htm" target="_blank" >http://www.lancaster.ac.uk/luminary/issue3/Issue3article5.htm</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    'Then draw the Curtaines againe': The Strange Case of Good Duke Humphrey (of William Shakespeare's Henry VI, Part Two)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The image of a sleeping character on stage had a special dramatic significance for mediaeval and early-modern playwrights and audiences, often playing a crucial rôle in the dramaturgical plane of the play in question. William Shakespeare seems to have been particularly fond of this trope, having used it numerous times throughout his dramatic career. The present paper discusses the very first instance of the topos in Shakespeare's canon - the murder of Duke Humphrey in his bed in 2 Henry VI. Special attention is paid to two distinct versions of the scene (Quarto and Folio), whose relationship has not been unanimously agreed upon by literary criticism. The author argues that, while the Quarto version seems to be the original work of early Shakespeare, the Folio variant is dramatically superior and more consistent with the use of the topos in Shakespeare's later - and more mature - works.

  • Název v anglickém jazyce

    'Then draw the Curtaines againe': The Strange Case of Good Duke Humphrey (of William Shakespeare's Henry VI, Part Two)

  • Popis výsledku anglicky

    The image of a sleeping character on stage had a special dramatic significance for mediaeval and early-modern playwrights and audiences, often playing a crucial rôle in the dramaturgical plane of the play in question. William Shakespeare seems to have been particularly fond of this trope, having used it numerous times throughout his dramatic career. The present paper discusses the very first instance of the topos in Shakespeare's canon - the murder of Duke Humphrey in his bed in 2 Henry VI. Special attention is paid to two distinct versions of the scene (Quarto and Folio), whose relationship has not been unanimously agreed upon by literary criticism. The author argues that, while the Quarto version seems to be the original work of early Shakespeare, the Folio variant is dramatically superior and more consistent with the use of the topos in Shakespeare's later - and more mature - works.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    The Luminary

  • ISSN

    2056-9238

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    3

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    26-37

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus