Infámie sebevrahů včera a dnes
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F14%3A33150418" target="_blank" >RIV/61989592:15210/14:33150418 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Infámie sebevrahů včera a dnes
Popis výsledku v původním jazyce
Z hlediska historické antropologie a archeologie je infámie - spojená s náboženskými představami a kulturními stereotypy odrážejícími se v nakládání s ostatky lidí, kteří si zaslouží pohanu - jasně prokazatelným fenoménem spojeným s křesťanskou představou universa středověkého a raně novověkého člověka. Lze stopy pohany ve vztahu k sebevrahům a jejich pozůstalým najít i dnes? Stále nalezneme hřbitovy neviňátek, hroby sebevrahů u zdi nebo oddělení hřbitovů podle vyznání mrtvých. Proč se jako příčina smrti sebevražda oficiálně neuvádí ve veřejných dokumentech, např. na parte? Nenese tabuizace sebevražedného chování založená na desinterpretaci faktů, mytizaci problémů se sebevraždou spojených, morálních předsudcích společnosti aj. s sebou absenci účinné pomoci pozůstalým i přeživším sebevrahům a tedy neprohlubuje jejich zlobu vůči sebevrahovi? Odrazem této zloby by mohla být také stigmatizace hrobů sebevrahů - nikoliv způsobená místem či formou pohřbu, ale opuštěním a zapomenutím.
Název v anglickém jazyce
Infamy of suicides in the past and the present
Popis výsledku anglicky
From the point of view of historical anthropology and archaeology, infamy is a phenomenon provably connected to medieval and early modern Christian concepts of universe; just as are religious imaginations and cultural stereotypes which are reflected in the way remnants of infamous people are treated. Is it possible to still find these traces of affront towards suicides and towards the mourners even nowadays? There still are graveyards of innocents, suicide graves are sometimes even today placed by the graveyard wall or some cemeteries are differentiated according to belief of the dead. Why can we never see suicide as a cause of death on public documents, e.g. death notice? Doesn't tabooization of suicidal behaviour, based on the misinterpretation of facts, mythization of problems connected to suicide, on moral prejudices of our society etc., sustain absence of efficient help for mourners and survivors of attempted suicide? Doesn't it also therefore deepen mourners' anger or resentment
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AC - Archeologie, antropologie, etnologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
O posledních věcech člověka
ISBN
978-80-7492-138-4
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
109-118
Počet stran knihy
315
Název nakladatele
Galén
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—