Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Infámie sebevrahů včera a dnes

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F14%3A33150418" target="_blank" >RIV/61989592:15210/14:33150418 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Infámie sebevrahů včera a dnes

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Z hlediska historické antropologie a archeologie je infámie - spojená s náboženskými představami a kulturními stereotypy odrážejícími se v nakládání s ostatky lidí, kteří si zaslouží pohanu - jasně prokazatelným fenoménem spojeným s křesťanskou představou universa středověkého a raně novověkého člověka. Lze stopy pohany ve vztahu k sebevrahům a jejich pozůstalým najít i dnes? Stále nalezneme hřbitovy neviňátek, hroby sebevrahů u zdi nebo oddělení hřbitovů podle vyznání mrtvých. Proč se jako příčina smrti sebevražda oficiálně neuvádí ve veřejných dokumentech, např. na parte? Nenese tabuizace sebevražedného chování založená na desinterpretaci faktů, mytizaci problémů se sebevraždou spojených, morálních předsudcích společnosti aj. s sebou absenci účinné pomoci pozůstalým i přeživším sebevrahům a tedy neprohlubuje jejich zlobu vůči sebevrahovi? Odrazem této zloby by mohla být také stigmatizace hrobů sebevrahů - nikoliv způsobená místem či formou pohřbu, ale opuštěním a zapomenutím.

  • Název v anglickém jazyce

    Infamy of suicides in the past and the present

  • Popis výsledku anglicky

    From the point of view of historical anthropology and archaeology, infamy is a phenomenon provably connected to medieval and early modern Christian concepts of universe; just as are religious imaginations and cultural stereotypes which are reflected in the way remnants of infamous people are treated. Is it possible to still find these traces of affront towards suicides and towards the mourners even nowadays? There still are graveyards of innocents, suicide graves are sometimes even today placed by the graveyard wall or some cemeteries are differentiated according to belief of the dead. Why can we never see suicide as a cause of death on public documents, e.g. death notice? Doesn't tabooization of suicidal behaviour, based on the misinterpretation of facts, mythization of problems connected to suicide, on moral prejudices of our society etc., sustain absence of efficient help for mourners and survivors of attempted suicide? Doesn't it also therefore deepen mourners' anger or resentment

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AC - Archeologie, antropologie, etnologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    O posledních věcech člověka

  • ISBN

    978-80-7492-138-4

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    109-118

  • Počet stran knihy

    315

  • Název nakladatele

    Galén

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly