Měření kreativity: přehled metod v soudobém výzkumu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F15%3A33154410" target="_blank" >RIV/61989592:15210/15:33154410 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://contexo.cz/files/other/filemanager/Files/PHD%20V/phdexistence_web.pdf" target="_blank" >http://contexo.cz/files/other/filemanager/Files/PHD%20V/phdexistence_web.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Měření kreativity: přehled metod v soudobém výzkumu
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem sdělení je prezentovat nejvlivnější soudobé přístupy k měření kreativity, které byly zjištěny na základě analýzy souborů studií daného tématu, uveřejněných v třech mezinárodních časopisech v letech 2007 až 2014. Ukázalo se, že v soudobém výzkumu dominují testy divergentního myšlení, sebepopisné škály, analýza tvůrčích produktů a zejména dotazníky kreativní úspěšnosti. V menším množství studií se setkáme s úlohami založenými na řešení problémů pomocí vhledu nebo na vytváření verbálních asociací. Někdy je jako zdroj informací o kreativitě využívána profese zkoumaných osob a jejich věhlas. Všechny uvedené přístupy k měření tvořivosti mají své přednosti i limity. Volba konkrétní metody bývá často určena tématem výzkumu. Výsledky prezentované studie naznačují rostoucí využívání testů kreativního úspěchu, zejména Creative Achievement Questionnaire (CAQ). Předešlé výzkumy využívající CAQ na české populaci nicméně naznačují jeho vysokou kulturní podmíněnost.
Název v anglickém jazyce
The assessment of creativity: overview of methods in contemporary research
Popis výsledku anglicky
The aim of the study is to present the most influential contemporary approaches to the assessment of creativity identified by an analysis of creativity-related papers published in three international journals between 2007 and 2014. Results show that tests of divergent thinking, self-report scales, analyses of creative products, and in particular questionnaires of creative achievement are the predominant methods of the creativity assessment. Insight problems or a creation of verbal associations are usedin a smaller number of studies. Also the level of creativity is estimated from professions and eminence of respondents in several cases. Each of these approaches to the creativity assessment has its advantages and limitations. The choice of a particularmethod is often determined with a research topic. The results of the study suggest an increasing use of the measures of creative achievement, especially the Creative Achievement Questionnaire (CAQ). However, studies employing the CAQ in C
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EE2.3.30.0004" target="_blank" >EE2.3.30.0004: Podpora vytváření excelentních výzkumných týmů a intersektorální mobility na Univerzitě Palackého v Olomouci</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
PHD EXISTENCE 2015. Česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech. Sborník odborných příspěvků.
ISBN
978-80-244-4694-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
48-54
Název nakladatele
Univerzita Palackého
Místo vydání
Olomouc
Místo konání akce
Olomouc
Datum konání akce
4. 2. 2015
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—