Researching Thematic Development in Spoken Discourse
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F15%3A33156646" target="_blank" >RIV/61989592:15210/15:33156646 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Researching Thematic Development in Spoken Discourse
Popis výsledku v původním jazyce
This article examines various issues arrising when researching thematic development in spoken discourse. More specifically, we review certain theoretical options that have been presented in recent academic papers and apply them to the analysis of the theme-rheme line running through spontaneous spoken dialogues with the aim of clarifying the principles behind the thematic development in these types of texts. Our data consist of both Czech and English dialogues occurring in authentic social interaction and involving at least two people. Therefore we are able to compare the suitability of these methods for researching thematic development in the two languages. Furthermore, since the participants in the dialogues are exclusively native speakers, it is hoped that the findings will have practical relevance for language teachers.
Název v anglickém jazyce
Researching Thematic Development in Spoken Discourse
Popis výsledku anglicky
This article examines various issues arrising when researching thematic development in spoken discourse. More specifically, we review certain theoretical options that have been presented in recent academic papers and apply them to the analysis of the theme-rheme line running through spontaneous spoken dialogues with the aim of clarifying the principles behind the thematic development in these types of texts. Our data consist of both Czech and English dialogues occurring in authentic social interaction and involving at least two people. Therefore we are able to compare the suitability of these methods for researching thematic development in the two languages. Furthermore, since the participants in the dialogues are exclusively native speakers, it is hoped that the findings will have practical relevance for language teachers.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Czech and Slovak Lingustic Review
ISSN
1805-1502
e-ISSN
—
Svazek periodika
2015
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
72-88
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—