"Vidia ma?" - Zdanie, že sa niekto pozerá, zvyšuje čestnosť v modifikovanej hre diktátor
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F15%3A33158938" target="_blank" >RIV/61989592:15210/15:33158938 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
"Vidia ma?" - Zdanie, že sa niekto pozerá, zvyšuje čestnosť v modifikovanej hre diktátor
Popis výsledku v původním jazyce
Skúmali sme efekt zrkadla na poctivosť participantov v modifikovanej hre Diktátor. Zrkadlo bolo umiestneného pred participantami. Explicítne pravidlo znelo "Vezmi si jednu odmenu". Očakávali sme, že participanti budú porušovať pravidlo signifikantne menej v prítomnosti zrkadla. V prvej štúdii, skupina predškolných detí prešla úlohou v rámci vnútrosubjektového designu s opakovaných meraním, pričom experimentálne podmienky boli zopakované dva týždne po preteste. V druhej štúdii bol použitý medzisubjektový design sa skupinu univerzitných študentov. V oboch prípadoch naše výsledky ukazujú vysoko signifikantný pomer šancí zrkadla na znižovanie porušovania pravidla. Tieto výsledky dosahujú vyšších výsledkov ako známe štúdie založené na základnej hre Diktátor. To naznačuje, že proces seba-evaluácie, spustený objektívnym sebauvedomovaním, môže hrať dôležitú úlohu v rámci tohto usporiadania.
Název v anglickém jazyce
"Do they see me?" - Cues of being watched enhance honesty in modified dictator game
Popis výsledku anglicky
We examined the effect of the mirror in front of participants on honesty in the modified Dictator game with the explicit rule "Take one item of reward only". We expected that participants will transgress the rule significantly less in the presence of mirror. In first study, a group of preschool children underwent the task in the within-subject repeated measures design; the experimental condition was used two weeks after the pretest. In second study, a between-subject design was used to a group of university students. In both cases, our results show highly significant odds ratio of the preventing the transgressing the rule. These results are higher than those known from studies based on simple Dictator game, what suggests that the process of self-evaluation triggered by objective self-awareness may play an important role in this setting.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociální studia
ISSN
1214-813X
e-ISSN
—
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
4/2015
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
19-30
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—